Godaste äppelkakan i världen!

Tycker i alla fall jag, och förhoppningsvis ni när ni provat. För snälla, lova mig att ni provar! Den är så sjukt god. Varje liten tugga är som ett lyckorus, alldeles saftig, smakrik och full med härligt mjuka äppelbitar. Mums... Denna kaka räcker till ungefär... Okej nej, det går inte att bestämma. Man skulle ju nästan kunna äta hela själv haha! Nåväl, nu ska jag sluta slänga lovord om denna mumsighet och istället slänga upp receptet! Receptet som jag för övrigt fått från min underbara vän Maria, men som jag gjort om en hel del :)

Ingredienser
100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 dl farinsocker
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ msk vaniljsocker
100 g mandelmassa
Fyllning
1 msk kardemumma
4 äpplen
3 msk socker
1 msk kanel

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter.
2. Skala, klyfta och kärna ur äpplena. Blanda dem med kardemumma, socker och kanel i en skål.
3. Vispa mjukt smör och socker ljust och poröst. Blanda i äggen, ett i taget och vispa ordentligt mellan varje. Riv mandelmassan och vispa smeten slät.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ned detta i smeten och rör om.
5. Bred ut hälften av smeten i formen. Stick ner hälften av äppelklyftorna och bred på resterande smet. Stick ned resten av äppelklyftorna och strö lite socker över hela kakan.
6. Grädda i ca 15 min. Det är lagomt för att få en lagomt kladdig kaka, utan att den är degig och smakar smet. Vi vill att kakan ska smaka lite som att det är kolasmet inuti :) Vill du ha lite "torrare" kaka, grädda ca 5-10 min längre.


Njut njut njut! Gärna tillsammans med ett glas mjölk :)
Kram på er alla fina bloggläsare!


Kommentarer
Postat av: Malin

Ser läskigt god ut! :D

2011-01-29 @ 02:24:06
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0