Kikärter

Nu på eftermiddagen tog jag mig en jogging/promenad-runda på 4,5 km. Det var väldigt jobbigt, då jag enbart ätit frukost och somnat vid 3 på natten, så efter träningen var jag yr och riktigt hungrig. Blir man inte väldigt glad av att se en öppnad förpackning smarriga kikärter i kylskåpet då? Jo - det blir man! Kikärter är så himla gott, och inte bara det, utan även också riktigt nyttiga


Jag åt ca ½ förpackning efter min träning idag, det ger ca 160 kcal, inte så onödigt mycket kalorier där inte - men fullproppat med massor av fullvärdigt protein, vitaminer och minareler samt kolhydrater, som vår kropp behöver efter fysisk aktivitet. Jag åt det mesta naturellt, bara avsköljda direkt ur förpackningen, men sedan kryddade jag även med curry. Nam nam. Kikärter är så "saftiga" om man nu kan säga det om bönor, konsistensen är ljuvlig och smaken likaså. Jag tycker att det är bättre, både för ekonomi och miljö att koka sina egna ärter och bönor. Men det kan vara bra att ha någon färdigkokt variant på lager om du plötsligt inser att du är i behov av lite bönor och ärter!

Lite senare ikväll kommer det upp ett recept på en smarrig kokostårta som jag bjöd mitt kompisgäng på nu på Valborg. Efter massor av socker från både tårta och godis så känner jag mig redo för en skön arbetsvecka, med massor av nyttig smarrig mat och energi till såväl plugg som träning :o) Visst är det härligt att få unna sig riktigt smarriga saker till helgen?

 


Kommentarer
Postat av: F

Räknar du kalorier och sånt? :/ Tycker man verkligen inte behöver sitta och räkna ut kalorimängden i något så nyttigt som kikärter, speciellt inte när man är tonåring. Jag menar verkligen inget illa - din blogg är toppen med superbra recept!

2010-05-11 @ 21:19:17
Postat av: Frida

Svar till F: Nej jag räknar absolut inte kalorier! Tänkte bara visa att man kan äta massor av nyttigheterna utan att behöva oroa sig, om man t.ex. tränar för att gå ner i vikt och behöver äta något för att återhämta sig efter träningen utan att äta onödiga kalorier! :)

2010-05-11 @ 21:59:32
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0