Rom och krusbärsmarmelad

Ibland vill man bara mysa, unna sig en god stund för sig själv med en bra bok. En bra bok, förresten, som jag måste tipsa om är "Genom dina ögon" skriven av den aktuella Stephenie Meyer som är författaren till de filmatiserade böckerna om den omtalade vampyrerna i filmerna Twilight osv... När kylen är påtaglig och man inte vill gå ut - varför inte göra i ordning lite fika?

Några kex, god marmelad, lagrad ost, lite cram cheese, en kopp thé och livet känns genast bättre. Jag har nog sett för många matklipp av Nigella och Jamie Oliver, för detta börjar verkligen likna ett klassiskt English Afternoon Tea! Men det är så härligt att bara mysa ibland, det är sådant man behöver göra för att slappna av. Inte åka iväg på dyrt spa, åka flygplan runt halva jorden eller äta piller för att varva ned. Lite fika, en bra bok eller lite skön musik kan göra vilken söndag som helst till en bra dag innan arbetsveckan drar igång igen.


Rom och krusbärsmarmelad

1 liter krusbär, frusna/färska
ca 350 g syltsocker
3 msk rom

1. Koka upp krusbär och syltsocker, lå koka ca 5-8 min.
2. Rör ned rom.
3. Häll upp på burkar diskade i diskmaskinen, låt dem svalna. Förvara i kylen/frys in.

Kommentarer
Postat av: Anna

Det där såg riktigt gott ut :)

2010-01-10 @ 22:24:15
URL: http://aannasofia.blogg.se/
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Hej Frida!



Tack för kommentaren!!

Jättebra att du lämnar synpunkter!

Är dock lite osäker på vad du menar....kanske ser det konstigt ut i din webbläsare.

Då måste jag kolla upp det.

Vad har du för internetuppkoppling?



Mvh Åsa.

2010-01-11 @ 13:30:37
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: mmik

Jag hoppas verkligen att jag hittar min matbloggslust igen :) Men här är min andra blogg som du gärna får kolla i :D http://mikkatude.blogg.se

2010-01-12 @ 13:14:53
URL: http://mikkatude.blogg.se/
Postat av: ullis

Herrureka!!

äntligen någon som tyckert det är gött med sprit

(ursäkta ordvalet) i maten!

Personligen är jag en sucker på Punch Blåbär, en sylt från Svenskt Mathantverk. Fick t.o.m. en burk i julklapp..

Ett tips: Pröva att spetsa lite äppelgele,-marmelad eller -mos med calvados. Göra gött, som det heter östgötska

Ha´re så bra :D // Ullisbullis

2010-01-12 @ 21:01:14
Postat av: Frida

Ullis: Jag har också provat den! Jag fick idén från de tillverkarna (tror jag) då jag smakade Rom och Krusbärsmarmelad i deras stånd. Smakade även Lingon och Whiskey, riktigt smarrigt! Ja jag älskar likörer och liknande i både bakning, sylt och liknande och även i mat, speciellt är det gott som en brytning i såser!

2010-01-13 @ 07:50:44
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: ullis

Haha, vad roligt! Själv har jag inte provat dem du nämner men ser fram emot att göra det :D

Ps. I julas fick jag exptementera fritt i köket och konstruerade, om jag nu får skryta, den godaste cheesecake jag någonsin smakat- och självklart hade en viss likör ett finger med i spelet....Ds

2010-01-13 @ 17:56:20
Postat av: Frida

Ullis: Ååh vad det låter mumsigt! Vill du dela med dig av receptet? Jag älskar cheesecake (har dock bara ätit det en gång, men den gången räckte för att älska den). Min syster gillar dock inte cheesecake, men jag måste nog göra en snart, det är två år sedan jag åt det, är jättesugen! :)

2010-01-14 @ 10:57:23
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: ullis

Haha, gärna! Jag är egentligen inte heller för cheesecake, tycker det blir lite för mäktigt.

Men när man ändå är igång så kan man väl få slå till på stort så här kommer en maffig, man ack så god, Cheescake à la Ulrika!



ca 8-12 bitar av min Mandelcheesekake, beroende på hur stor bit man vill ha :)



PsPs!: Jag är urusel på att måtta och gick på magkänslan samt smaklökarna-gör det du med!



1. Sätt ugnen på 175.

2. Botten: Mixa drygt 1½ dl skalad+oskalad hel mandel (blanda i ½ bittermandel om du tycker om stark mandelsmak)till medelkorningt "mjöl". Ha sedan i 1 dl mandelbeskvier/ eller motsvarande mängd mandelbiscotti samt ca. 6.5-7 vanliga digistivekex. Mixa slätt.

Smält ca 75 g smör. blanda i "mjölet" (jag tog lite mer, ta så mkt som behövs för att sedan kunna trycka ut det i en 24 cm diam. springform)

Grädda tills skalet blir gyllene, ca 5-10 (högst!)

Ta ut, låt svalna.

2. Fyllning: Blanda 1.5-2.5 dl strösocker med ca ½ tsk vaniljsocker, LITE vetemjöl (någon nypa) eller florsocker samt LITE salt (mindre än den lilla mängd mjöl/florsocker) Blanda allt noga i stor bytta

Häll sedan i nästan 2 paket philadelphiaost light à 200 g st. Sedan nästan, spara lite, 200 g mascarponeost och några, typ 2-3 msk mini creme fraiche. Sedan amaretto efter smak. Jag tog några tsk då spriten ger stark mandelsmak.

Ha tillsist i 3-4 ägg ( jag tog tre och det räckte), ett i sänder och vispa EJ mkt, bara så de "löst upp sig". Häll smeten i skalet.

3. Grädda i samma temp, 175, 30-40 min. Lite brun ska den bli på toppen och den ska kännas hyfsat fast då du skakar den försiktigt. Blir den för brun- täck med aliminiumfolie.

4. Tag ut, låt svalna lite innan du lossnar den från väggarna, ej botten, och ställ kallt över natten. Garnera! :D



Sådär! Inget vidare hälsotips men vad gör det när den är dundergod!?

Ps. en liten varm sås baserad på ½ dl amaretto, lite vatten, florsocker+potatismjöl för att den ska bli lite trögflytande, och lite hackad mandel är mumma till!



Servera den varm till den kalla cheesecaken med lite mandelbeskvier till! Mööms

2010-01-14 @ 15:10:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0