Så Jävla trött på idealen

Är det bara jag som är trött på detta? På varenda löpsedel, hemsida, tv-reklam så skriker budskapen om att man måste gå ner i vikt. "Ny mirakelmetod" "Gå ner si och så på x antal dagar" "Fixa beachbodyn till 2010". Jag kräks på världen snart! 

Det är inte alls konsigt att ätstörningar snart är ett allmänt folkhälsoproblem. För vem påverkas INTE av denna eviga vikthysteri!? Det går inte att undvika. Varenda skyltdocka, modell, tv-hallåa osv. är smalare än smalast. Alla småtjejer som växer upp med dessa sjuka ideal - de vet inget annat. De tror som många, många av oss att det är sådär man ska se ut, att det är smal som är snygg. Smal = Lycklig, älskad, populär, nöjd. Om det ändå bara var smal det gällde, men nuförtiden är smal = bmi under 19 = underviktig = farligt... Ni förstår vart jag vill komma.

Är ni inte trötta? Påverkas inte ni tjejer där ute utav alla dessa krav på ytligheten? Du får inte ha celluliter, inga finnar, absolut inte lite kvinnliga former kring höfterna och att unna sig själv en rejäl portion med mat eller en god chokladkaka är så skamligt att du måste gömma dig i hemlighet för att kunna njuta. Vad är det för fel på världen? Varför bryr sig ingen om MÄNNISKAN längre? Det är bara det yttre som det pratas omm som in insidan automatiskt blir perfekt av att du går ner 4kg.

Nu undrar jag, varför protesterar ingen? Varför sväljer vi alla unga tjejer och äldre kvinnor allt detta skitsnack? Varför ställer sig ingen upp och säger "NEJ; Nu får det vara nog!" Varför skapas inga Facebookgrupper, demonstrationer, uppror mot denna ångestframkallande bild som media varje dag spyr ut på oss??

VARFÖR?!

Hur många av oss har inte sett denna ovanstående reklam? Jag tycker inte alls att hon var tjock innan! Tycker ni att hon var TJOCK? En reklam som denna verkligen bevisar hur påverkade vi kommer bli av dessa ideal. Man får inte vara lite kurvig, man måste träna, måste vara smal, måste prestera. Suck...

Kommentarer
Postat av: Julia

Ja usch, du har helt rätt! det värsta är att man själv inte kan låta bli att bli påverkad.

2010-02-25 @ 06:25:50
Postat av: Axelina

Jag tycker hon är mycket finare på "förebilden"

Det är hemska ideal vi ger våra barn nuförtiden.

Vad hände med att vara nöjd och lycklig över den man är?? Samtidigt som tjejer vill vara och blir allt smalare och smalare hävdar alla killar i min umgängeskrets att småmulliga och normala tjejer är snyggast! Men sånt kan inte vi tjejer lyssna på. Nej tidningarna och övrig media fortsätter trycka in i huvudet på oss att vi ska vara små, taninga och undernärda för att vara lyckliga ! Jag har varit jättesmal och inte fasiken var jag lyckligare när jag vägde 50 kilo.

2010-03-06 @ 16:29:49
URL: http://evil-genius-elf.blogspot.com/
Postat av: Frida

Axelina: Jag håller helt med dig! Ja har själv också vägt 50 kg för inte all för länge sedan, jag mår exakt likadant nu som då. Hur man mår sitter inte i vikten eller utseendet, det sitter inuti oss i själen. Hatar media och alla kändisar som trycker in alla dessa störda ideal i oss unga tjejer! Och ja som du säger, det finns inte många män där ute som vill krama och hålla om ett skelett. Jag tror också att mjuka kurviga kvinnor är mer tilltalande både att beröra och beskåda. Nej, människan sitter inte i skalet, det viktiga är vad vi har inuti oss!

2010-03-09 @ 19:33:00
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Anna

Håller verkligen med dig i inlägget!!!!!!

2010-03-18 @ 11:31:05
Postat av: Sandra

Håller med! Frågan är vad vi aktivt kan göra åt saken...

2010-04-07 @ 13:21:53
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: jenny

nej eller hur! hon var superfin på förebilden. en något smickrande bikini, kanske ett pr-trick? xD

2010-12-26 @ 22:08:03
URL: http://pennysplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0