Mjukseg knäckig rabarberkaka

MUMS. Jag avskyr torra kakor som t.ex. sockerkakor och likannde. Det ska vara kontraster i bakverken, lite mjukt, massa kladd, lite knaprigt, hårt osv. När jag såg receptet så förväntade jag mig noll av denna kaka. "En simpel vanlig mjuk kaka med rabarber i", tänkte lilla jag. Men icke. Gudars så gott det var! Alldeles underbart knaperseg i kanterna med en härlig kolasmak, mjuk och saftig inuti med friska rabarberbitar. Yummie! Har du rabarber i frysen så släng ihop denna SUPERenkla kaka vetja!

Denna kaka går utmärkt att göra med andra bär än just rabarber, i originalreceptet används t.ex. 2 dl hallon. På bilden är kakan upp och ned eftersom jag stjälpte ur den ur min hjärtformade kakform. Som ni kanske misstänker serverade jag denna på alla hjärtans dag till efterrätt tillsammans med vispad grädde med lite vaniljsocker i. Passade utmärkt efter en god och värmande soppa med varma nybakade baguetter.


2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
50 g smör
ca 1 liter rabarber eller ex. hallon, blåbär, körsbär i valfri mängd, jag gillar när det är mycket bär/frukt i

1. Sätt ugnen på ca 180 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.
2. Blanda ned vetemjölet.
3. Smörj en form, klicka i smeten. Tryck ned bären, hyvla över smöret. Grädda i ca 30-40 min.


Kommentarer
Postat av: Karin/Rosa maränger

Vad fin den är, verkar smarrig. Håller med dig, sockerkakor är allt bra tråkigt =)

2010-02-18 @ 22:27:31
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Postat av: Björn

Gud vad mumsig den ser ut Frida, Kram Kram:)

2010-02-20 @ 19:35:59
URL: http://thebjorn.devote.se
Postat av: baktokig

låter som en supergod kaka. ungefär hur stor (många liter?) rymde den form du använde? :)

2010-05-28 @ 21:12:06
URL: http://baktokig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0