Kanelbullar

Det är något speciellt med just kanelbullar. När man står där och kavlar, smetar på fyllning, rullar och skär. Det känns så speciellt, jag får en sån härlig känsla när det vankas kanelbullebak. Det känns som om jag gör något viktigt, att jag gör något just i denna stund, som människorna i sverige har gjort sedan så länge tillbaka. Det känns som om kanelbullen tillhör vår svenska tradition, och den har nog en liten speciell plats i alla våra hjärtan. Och att både degen och fyllningen är så ljuvligt god redan innan gräddningen gör väl inte heller någon skada? Men en sak man måste komma ihåg är att det ska vara mycket fyllning!


ca 45 bullar
150g smör
5 dl mjälk
2 tsk malen kardemumma
ca 1,3 liter vetemjöl
½ tsk salt

ca 150 g mandelmassa
ca 100 g smör
1-2 msk kanel
ca ½ dl socker
ca 3 msk sirap

1. Smält smöret tillsammans med kardemumma. Häll på mjölken och låt vätskan bli fingervarm.
2. Smula jästen i degbunke eller maskin, tillsätt degvätskan och saltet. Rör ut jästen.
3. Tillsätt två tredjedelar av mjölet och knåda i maskin ca 3 minuter. Degen skall vara kladdigare än du tror, men ändå relativt hanterbar. För mycket mjöl ger torra bullar, så hellre lite för lite mjöl är för mycket. Låt jäsa under bakduk i en timme.
4. Rör rumsvarmt smör, riven mandelmassa och de andra ingredienserna till fyllningen smidigt.
5.. Tag upp degen på mjölat bakbord, dela den i två delar. Kavla ut degen ganska tunt till en rektangulär platta. Bred på hälften av fyllningen, eller lite mer, det ska vara mycket fyllning!
6. Rulla ihop, skär i ca 2 cm tjocka skivor, lägg i bullformar. Låt jäsa 30 min, pensla med ägg, strö över pärlsocker, grädda i 250 grader ca 5 minuter.
7. Njut av en bulle alldeles nybakad med ett glas kall mjölk. Mums.

Kommentarer
Postat av: linn

Gud, man äter verkligen kanelbullar alltför sällan :)

2010-02-05 @ 22:24:41
URL: http://www.metrobloggen.se/henriksdotter
Postat av: Sandra drömkaka

Nu blir jag riktigt sugen att baka kanelbullar på direkten!! Synd klockan är 22.30 och jag inte har alla ingredienser hemma ;)

& jag håller med, det ska vara MYCKET fyllning :)

2010-02-05 @ 22:24:41
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Carro

Kanelbulle med ett glas röd mjölk - mums! =) Längesen jag åt kanelbullar.. vill helst skippa sockret på något sätt. kanske kan leta upp ett nyttigare alternativ till orginalet =)

2010-02-08 @ 21:21:45
URL: http://carolinegustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0