Het tomatröra/sås

Denna underbara tomatröra, som även går att servera som sås till pasta, har jag haft med på min vegetariska buffé som jag bjudit på två gånger till olika trevliga människor. Såsen är otroligt smakrik, och för mig som älskar lök är det en riktigt smarrig sås. Självklart kan man minska på både lök och vitlök, men det är både gott och nyttigt! Välj även själv om du finhackar eller grovhackar den gula löken. Ha man barn i lägre åldrar kan det vara ett tips att köra löken genom matberedaren en gång, eftersom i alla fall vissa barn (som jag när jag var mindre), kan vara kinkiga när det kommer till lök!

1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
olivolja
1 tetra/burk ekologiska krossade tomater
salt & peppar
en rejäl nypa torkad oregano
en rejäl nypa torkad basilika
en liten klutt chilipasta, t.ex. harissa, eller en bit hackad färsk chili

1. Hacka löken, pressa vitlöksklyftorna. Mjukstek i olja i en teflonkastrull ca 5 minuter.
2. Häll på krossade tomater och alla kryddor. Låt puttra under lock ca 10 min.

Klart! Passar bra till pasta, andra kötträtter eller som tillbehör på en god buffé.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0