Korvgryta

Denna rätt älskade jag som barn, men minns mig bara ha ätit den två gånger. Men, vissa maträtter fastnar i minnet, så igår var det dags att återuppleva smakerna av en vanlig simpel korvgryta. Den är larvigt enkelt att göra med riktigt få ingredienser, men så är den också från kokboken "Barnens kokbok", som jag och min syster växt upp med. I den finns många goda maträtter och efterrätter, som är simpla och enkla för både barn och vuxna att slänga ihop. Korvgrytan är snabb och göra och är perfekt vardagsmat en tröttsam arbetsdag mitt i veckan, men är lika god en slapp städ-lördag :)

Självklart använder jag mig av sojakorv, dock inte ekologiska, men hellre de än grisskött. Det finns dock ekologisk korv för den som föredrar det, t.ex. denna kabanoss från Änglamark. Det är så jävla bra att situationen för sveriges grisar äntligen uppmärksammas, jag hoppas att det är hönsens tur snart!


3 portioner
6 potatisar
6 sojakorvar
2 morötter
10 cm purjolök
2 msk ketchup
4 dl vatten
1 ekologisk grönsaksbuljongtärning (knorr)

1. Skala potatisen, tvätta av morötterna, skär dem i grova bitar.
2. Tvätta purjon och skär den i strimlor.
3. Koka upp vatten och buljong i t.ex. en traktörpanna, rör ned ketchupen. Lägg i grönsakerna och låt dem puttra under lock i ca 20 min.
4. Hacka korven, rör ned den och låt den puttra sig varm några minuter. Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0