Fylld squash ~ vegetarisk

I år lyckades jag mycket bra med min odling av squash, de blev dock lite för stora... Hur som helst, squash är både gott och nyttigt, innehåller en del folat och kalcium men består till stor del av vatten. Väldigt mättande och saftigt är dock ungsbakad squash, ett betydligt smalare alternativ än de vanligtvis köttfyllda squasharna som absolut är goda de med. Men som jag sagt tidigare är det viktigt att äta vegetariskt flera gånger i veckan, både med miljö, djuren och din egen hälsa i åtanke.

Visste du att vi svenskar äter 80 kg kött per person under ett år? Och att vi får i oss betydligt mer protein än vi egentligen behöver? Så sväng ihop något vegetariskt några gånger i veckan, för det finns så mycket smaskens som är grönt. Vegetarisk mat är inte bantarmat och sallader - jag lovar!




2 portioner
2 st mellanstora squash
1 tomat
1 nypa timjan
2 msk vitt vin
2 msk tomatpuré
½ krm lätt stött rosmarin/ hackad färsk
½ dl hackad persilja
1 stor klyfta vitlök
ca 50 g rotselleri
ca 4 msk hackad valfri löksort (salladslök tog jag)
lite riven ost

1. Sätt ugnen på 200 grader. Tvätta squasharna, dela dem på längden och gröp ur innanmmätet och lägg det i en skål.
2. Skala rotsellerin och hacka den, tomaten, löken, och pressa vitlöken. Blanda alla ingredienserna i skålen tillsammans med köttet från squashen.
3. Lägg tillbaks fyllningen i squashhalvorna, strö över lite ost och gratinera dem i ca 30 minuter.
Servera med ett gott bröd och lyxa gjärna till det med en god smakrik mögelost!

Kommentarer
Postat av: Sara

Det här var jättejättejättegott!

Är nybliven vegetarian, och kan säga att det här receptet kommer att användas flera ggr. Tack så mycket!

2010-01-14 @ 19:19:22
URL: http://solstickepojken.blogg.se/
Postat av: Frida

Sara: Så roligt att höra, vad glad jag blir :) Har själv htitat på receptet!

2010-01-15 @ 08:09:07
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0