Matig sommarsallad

Idag komponerade jag ihop denna sallad, med åtanke åt min goda vän Majas pappas underbara sommarsallad som jag fick smaka på förra sommaren.



Finns som KRAV-produkt*

1 pkt bacon
1 avocado*
½ pkt babyspenat*
2 morötter*
2 salladsblad från isbergssallad*
5 cocktailtomater*
1 bit gurka*
svarta oliver*
1 näve majs/1 liten burkmajs*
solrosfrön*
blomblad från maskros
havssalt, peppar och olivolja*
kryddor, jag använde färsk oregano*
1 dl hel dinkel (är som matvete ungefär, fast ännu nyttigare)*

1. Skär baconet i små bitar och stek det.
2. Koka dinkelvetet med 2 dl vatten i ca 20 min tills allt vatten kokat bort, låt svalna.
3. Skölj görnsakerna och hacka ned dem, riv moroten, salta, peppra och skvätt över lite olivolja. Blanda väl.
4. Blanda ned bacon, matvete och oregano. Riv av de gula bladen från maskrosen, strössla över dem och solrosfrön över sallden. Klar att servera!

Till passar röd pesto (tomatpesto) och keso mycket bra, även gott att komplettera med ett grovt fruktbröd för att tillföra lite sötma. Om du är vegetarian; byt ut baconet mot fetaost!
    Man kan även blanda i vindruvor eller mango i denna sallad, och grönsakerna går naturligtvis att variera i all oändlighet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0