Fransk potatissallad och grillning

Oj oj, så varmt det är! Vad passar inte bättre då? Grillat, riktigt mört ekologiskt kött från trakten och en god kall potatissallad, mumsigt. Enkel marinad görs på soja, senap, olivolja, salt + peppar och vitlök, den bästa marinaden som finns, och äran för det får pappa.

ca 2 kalla kokta potatisar per person
Marinad
3 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
lite pressad citronsaft
ca 2 msk hackad persilja
ca 2 msk hackad gräslök
½ -1 msk dijonsenap
några basilikablad


1. Strimla basilikabladen, blanda ingredienserna till marinaden i en burk, skaka ordenligt.

2. Skala och dela sedan potatisen på mitten. Skär den sedan i skivor.

3. Blanda försiktigt potatisen med vinägerblandningen och låt stå i kylskåp någon timme.




Att grilla riktigt mört kött måste vara bland den godaste sommarmaten. Ett tips är att även grilla citroner, de blir sötare i smaken och personligen tycker jag att de blev riktigt goda att äta som en liten efterrätt när magen började bli full.
    Den dag då jag inte kan få tag i närproducerad eller ekologiskt kött, då kommer jag välja de vegetariska alternativen. Men tills dess, då jag vet vartifrån mitt kött på grillen kommer ifrån, kommer jag fortsätta att avnjuta dessa sommarkvällar med en god bit entrecôte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0