Biskvier

Beställningarna rullar på, okej inte för att överdriva - det är bara 2 kvinnor som beställer, men de beställer mycket! Under några få dagar hinner jag med att baka massor; biskvier, mazariner, surdegsbröd, fruktbröd, morotskaka och sötpotatiskakor. Det ni! ELvispen och bakmaskinen är glödheta och på snutt hela tiden. Jag tjänar inte mycket pengar på mitt bakande, men det är heller inte därför jag gör det. Jag tycker det är roligt! Jobbigt och tidskrävande med disk och röjning, men ack så roligt att pyssla och hålla igång!

Biskvier är en klassisk konditorbit. Personligen föredrar jag biskvier med chokladsmak, då är det bara att röra ned ca 2 msk kakao i smörkrämen som biskvierna fylls med. Dessa är dock naturella, men minst lika goda! Anledningen till att biskvin inte är så vacker och har små "knoppar" i chokaldskalet är på grund av att jag råkade bränna chokladen lite. Den smakade dock lika gott, så jag använde den faktiskt ändå. Ibland misslyckas man lite, men om man aldrig misslyckas så lär man sig heller ingenting. Jag har lärt mig att göra en sak i taget. För många projekt på gång samtidigt innebär ofta att något av dem går snett.



20 stycken
150 g mandelmassa
1 äggvita
½ dl socker
Fyllning:
5 msk socker
5 msk vatten
2 äggulor
150 g smör
2 tsk vaniljsocker
ca 170 g mörk blockchoklad
en klick smör

1. Riv mandelmassan. Vispa mandelmassa, äggvita och socker krämigt med elvisp.
2. Klicka ut klickar på bakplåtspapper, fukta fingertopparna och tryck ut dem tills de är platta och runda, med en radie på ca 4-5 cm. Grädda dem på 175 grader i ca 5 minuter, håll koll. Låt dem svalna på bakplåtspappert, pilla sedan försiktigt loss dem.
3. Låt socker och vatten koka samman tills lagen tjocknat, ca 5-10 minuter.
4. Vispa ned en äggula i taget. Kom ihåg att vispa direkt när äggulan landar i den heta lagen, annars får du kokt ägg i smeten :) Låt smeten svalna.
5. Skiva smöret till klickar, kör smöret FÖRSIKTIGT i mikron tills det är mjukt, men INTE smält. (alt. låt det stå framme tills rumstemperatur, men jag glömmer alltid detta, så jag kör i mikron istället, hihi)
6. Vispa kraftigt ned en klick smöre i taget  i äggsockerlagen. Smaksätt med vaniljsocker.
7. Fördela smeten på 20 st bottnar, forma dem sedan till toppiga biskvier med hjälp av en spatel.
8. Frys ned dem, smält chokladen, rör ned smöret i chokladen, doppa sedan biskvierna.
Biskvier går utmärkt att förvara i frysen, så gör gärna dubbel sats och ha ett gäng redo att ta fram!

Kommentarer
Postat av: dagenskreativa

Att baka är ju super kul & lite av terapi:) Speciellt med brödknådning! Att du dessutom kan tjäna en liten slant & göra någon annan glad med nybakt gör ju saken ännu bättre!



Ang. att sy/virka bakelser, övning ger färdighet så ger du det bara en ny chans så sak du se att du skulle fixa det:)



Hoppas att du fått en bra start på veckan & att du får en mysig jul!



Kram Anna

2009-12-21 @ 17:25:47
URL: http://dagenskreativa.blogg.se/
Postat av: Hanna brödbagarn

Ser underbart goda ut :) passa dig bara för skattemyndigheterna de har börjat läsa bloggar för att hitta hemmasittande kvinnor som säljer biskvier svart. :) Nää skämtar



Här finner ni en massa bra recept på bröd iallafall

http://www.bakmaskin.com/bakmaskin-recept/

2010-03-07 @ 11:01:57
URL: http://bakmaskin.com
Postat av: Frida

Hanna: Haha ja jag har typ inga kunder så jag ligger inte så risigt till ändå :P Haha!

2010-03-09 @ 19:29:40
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0