Glöm inte frukten!

Minns ni fruktstunderna i skolan och på dagis när vi var mindre? Glöm inte bort dem! Och sluta för guds skull inte att ha små fruktstunder, det är dags att återinföra fruktfikat! Att peta i sig någon frukt varje dag är bara bra och nyttigt. Frukt är fullt av fibrer och vitaminer, ex. är bananer en bra källa till vitamin B6 och kalium, men även vitamin C som man kan finna i de allra flesta frukter. Som vi alla vet finns t.ex. vitamin C i rikliga doser i citrusfrukter!

Så glöm inte frukterna alla fina där ute, vi bör äta ca 2 frukter och någon näve grönsaker varje dag - totalt ca ½ kg dvs. 500g frukt och grönt varje dag, det är en hel del! Själv ska jag ta mig en kopp thé och ett grönt svenskt äpple. Passa på att mumsa svenska äpplen nu när det finns i massor i affärerna - skippa långväga transporterade apelsiner!


Kommentarer
Postat av: annapanna

Jag är jätte dålig på att äta frukt - då jag enbart äter banan och de får inte vara för mogna då e de inge goda - äpplen kan jag bara äta i paj - päron kan vara goda men då ska de vara mogna och inte så hårt skal - jag längtar till mandarinen kommer tillbaka de är söta och goda. ha en bra dag

2010-10-12 @ 12:58:50
URL: http://naturstigar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0