Supersmaskig smördegsbakad köttfärsrulle




Jag har bara tre ord att säga er, till att börja med: Gud så gott!
Ett paket köttfärs var framtaget ur frysen, jag var hemma lite tidigare från skolan och pappa sa att vi bara skulle sänga ihop något. Jag var sugen på att laga mat, så jag slog upp kokboken och fann lite inspiration från en bild, nämligen Jamie Olivers smördegsbakade köttfärsgrej. Utan recept fräste jag på massa lök, köttfärs och kryddade med massor av ljuvliga kryddor, och förpackade denna köttfärsröra väl i tinad smördeg från frysen. Det hela tog bara 30 min att göra, och 10 min i ugnen. Enkelt, gott och ja - Frukansvärt GOTT!


6 personer
600 g köttfärs
2 stora gula lökar
1 stor morot
några oliver
olivolja
lammkrydda (eller herbes provence och massa salt)
rosmarin
paprikapulver
svartpeppar, rikligt
spiskummin
3 msk hackad persilja (fryst)
salt
balsamvinäger, några stänk
rödvinsvinäger, några stänk
1 förpackning smördeg ca 400g
1 ägg

1. Hacka hälften av löken och skiva den andra tunt. Fräs i olivolja. Dela moroten på längden och skiva tunt, hacka den lite så du får blandning av skivor och hack, fräs tillsammans med löken några minuter. Tag upp ur grytan.
2. Fräs köttfärs och krydda den riktligt. Blanda ned löken och moroten.
3. Kavla ut smördegsplattorna ganska tunt, lägg två i botten. Lägg på köttfärsen försiktigt och forma till en toppig rulle. Kavla resten av smördegsplattorna och klä in rullen, man får lappa och laga om det går sönder :)
4. Pensla med uppvispat ägg, grädda på 175 grader i ca 10-15 minuter, så att smördegen får färg. Servera och NJUT :o)

Kommentarer
Postat av: Hjärtligt gott! - Sara

Hej!

Det här tror jag absolut jag ska testa på nästa gång när jag verkligen inte har nån bra mat-idé och kylen nästan är tom för köttfärs har man ju så gott som alltid!:-) Tack för tipset! Och vilken otroligt mysig blogg du har!

2010-06-01 @ 18:45:32
URL: http://hrligt.blogg.se/
Postat av: Frida

Sara: Åh, tack så mycket, vad glad jag blir! :o) Roligt att jag kan inspierara! Du borde verkligen testa, riktigt smarrigt måste jag säga, ännu en gång! Ha det så fint!

2010-06-01 @ 18:51:28
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Malin

Ååååh vad gott! :)

2010-06-21 @ 18:23:50
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0