Herr rödbeta och fru morot i gott sällskap




Jag har tidigare lagt upp ett recept på riktigt smarriga vitlöksstekta morötter. Idag tänkte jag göra det till köttfärslimpan med kantarellsås, men när jag såg två små ensamma rödbetor som började få lite knorvig hud bestämde jag mig för att rädda dem! Så, istället för enbart stekta morötter blev det även rödbetor, och några ändringar i receptet - och det blev faktiskt till och med godare! Timjan är en krydda som vi i vårat kök använder för lite, den är ju så god. Tror jag ska köpa mig en påse frö och så lite till sommaren!


2 personer
1 rödbeta eller 3 små
1 stor morot
olivolja
2 vitlöksklyftor
3 dl vatten + ½ ekologisk grönsaksbuljong
1 tsk torkad timjan
½ tsk torkad basilika
1 nypa torkad rosmarin, smulad

1. Skala rödbetorna, skiva dem på längden ca 3 gånger och skiva sedan,  skala moroten, dela på längden och skiva.
2. Hetta upp olivolja i stekpannan, fräs rödbettor och morot i ca 5 minuter. Värm under tiden vattnet tillsammans med buljongen i en kopp i mikron tills vätskan är het och buljongtärningen löst sig. Häll över i stekpannan, låt koka på högsta värmen tills all vätska kokat bort.
3. Pressa i vitlöksklyftorna, strö över kryddorna, tillsätt lite mer olivolja och mjukstek några minuter. Sätt på ett lock, stäng av plattan och låt stå tills maten är klar, eller servera direkt. (Blir lite godare om den får stå några extra minuter och gotta sig på spisen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0