Vårens stora frukosttest....... Ministart med Special K






Jajjamensan! Här skall det testas flingor, müsli och andra toppingar att strö på din fil, yoghurt eller mjölk. Har ni några sorter som ni vill att jag skall testa? Skriv då en liten kommentar. Jag kommer att försöka hitta goda, knapriga, fruktiga, nyttiga - ja, en massa olika. Men den största anledningen jag gör detta är för att hitta en god och nyttig flinga/müsli som inte innehåller massor med socker, men även kanske en sötare variant till söndagsfrukosten? Ni får observera att det jag skriver är mina egna synpunkter blandat med ren fakta, smak och uppfattning är olika från person till person.

Låt oss t.ex. ta oss en närmare titt på Kellogs Special K, som utgör sig för att vara en nyttig flinga som håller din fitnessnivå under kontroll, ger dig en bra start på dagen...




23% socker
3% kostfiber

God men söt smak. Smakar inte som cornflakes, smakar istället mer och aningen mer spännande. Lite väl söt smak, flingorna fastnar lätt i tänderna, tycker jag.














17% sockerarter
2,5% kostfiber

Mums. Bären är goda, skulle dock vilja att det var lite fler, men som sagt, man vill väl alltid ha mer av det goda?
Bären är syrliga och fräscha mot de lite för söta flingorna.












24% sockerarter
3 % kostfiber

En flingsort för en riktig sockerälskare och tandtrollen. Har själv inte smakat denna sort, men en god vän till mig har. Omdöme "Köp inte denna, jättefå chokladbitar, man fick leta sig igenom hela förpackningen för att hitta dem. De smakade heller inte så gott, köp hellre en god chokladkaka, hacka och strö över."










13% sockerarter
10 % kostfiber

Tunnare och krispigare än originalet, mindre söta, men fortfarande lite för hög sockerhalt enligt mig. Jag ser gärna att flingorna innehåller mindre än 10%.












Sammanfattning: Jag tycker att K Special är mycket goda flingor, men de är inte så nyttiga som de utger sig för att vara. Förstår inte varför de ska envisas med att tillsätta så mycket socker, dessa flingor har en sån god struktur och smak ändå! En god flinga att äta ibland, men inget för den som vill äta en ren och nyttig frukost, fast självklart ett bättre alternativ än t.ex. honungsrostade puffar... Men det hör man ju redan på namnet.

Special K får överlag följande betyg:
Näringsmässigt: 2/5
Smak: 3/5
Nästa ut i testet: Weetabix.

Kommentarer
Postat av: s

Ärligt talat så borde jag nog bli inlagd :(

2010-03-17 @ 07:08:15
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Julia

ska bli spännande att följa dina tester av flingor mm :D jag letar själv efter nyttiga alternativ, så detta kommer jag absolut följa!

2010-03-17 @ 13:28:02
Postat av: Frida

Julia: Så roligt att höra :D

2010-03-17 @ 13:53:38
URL: http://fridasrecpt.blogg.se/
Postat av: Mikaela

våra frågor du ställer. Jag kan inte ge något säkert svar, men det skulle kunna bero på många olika saker. Tex, att din kropp behöver något speciellt, ofta är det snabb energi. Det kan också bero på att du har lågt blodsocker och kroppen vill ha något snabbt. Jag är alltid mest sugen när jag är lite hungrig, så oftast beror det just på att kroppen vill ha mat. Jag tror även att det kan vara psykiskt relaterat, men det har jag inget bevis på. Ibland vill bara hjärnan har något smarrigt och gott :)

2010-03-18 @ 11:39:57
Postat av: ♥Jenny Forsberg♥- Min kamp mot min vikt.

bBlir intressant att följe fram över tycker olika flingor

2010-03-18 @ 12:03:08
URL: http://forsbergjenny.blogg.se/
Postat av: FERHAT - Studerar till sjuksköterska

Jag har en ny design på bloggen, skulle vara snällt om du kommenterade om vad du tyckte om den nya designen :).

2010-03-18 @ 12:28:12
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Tobbe | Tävling på bloggen! :)

Hej. :) Allt bra idag? :)

2010-03-18 @ 12:37:29
URL: http://tobbees.com
Postat av: A

fin blogg. :]

följa varandra med bloglovin? :*

2010-03-18 @ 12:42:02
URL: http://annnaaah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0