Smakrik gryta med anis och kanel

Detta recept kommer från grunden från allt om mat (jag har kassvis med gamla allt om mat-tidningar som jag fått av min systers pojkvän.. känns som om jag aldrig kommer behöva köpa en kokbok igen i mitt liv!). Men, jag har som jag ofta tenderar att göra, gjort om receptet en aning. I med palsternacka, nejlikor och mer lök, tänkte Frida. Och gott blev det, min absolut bästa gryta hitills!

Och som jag tidigare sagt, köttets mörhet och konsistens beror naturligtvis på kvaliteten, men till stor del på hur mycket du bryner köttet innan du häller på vätskan. Bryner du köttet ordentligt (bryna, inte bränna) så sluter sig porerna i köttbitarna, vilket innebär att vätskan stannar kvar i köttet och ger dig möra och saftiga köttbitar istället för torra trådiga ena som man ibland stöter på i grytsammanhang.



ca 6 personer
ca 800g nötkött i grytbitar, gärna ekologiskt
2 gula lökar
2 pressade vitlöksklyftor
2 morötter
2 palsternackor
1 röd chili/1 tsk stark chilipasta (ex. harissa)
smör och olivolja
1 kanelstång
3 stjärnanis
1 msk nejlikor
2 lagerblad
1 msk strösocker
1 dl ekologisk balsamvinäger
5 dl vatten
1 dl vatten + 1 ekologisk köttbuljontärning
redningsmjöl, ex. idealmjöl
ris eller potatis till servering

1. Skala och dela på löken. Dela den ännu en gång längs med och skiva den grovt.
2. Skala och dela på morötterna, skiva dem till rejäla halvmånar. Tvätta palsternackorna och skiva även dem till halvmånar (om de inte är stora så kommer de koka sönder i grytan, det vill vi inte!).
3. Bryn köttet i ca 3 omgångar tillsammans med smör och olivolja i en gryta. Vet ej exakt tid, men köttet skall fått rejält med stekyta men fortfarande släppa ifrån sig röd köttsaft.
4. I med nytt smör och olja, fräs löken tillsammans med pressad vitlök. I med morötter och palsternackor efter en liten stund, och låt dessa fräsa med.
5. Tillbaks med köttet i grytan. Koka upp 5 dl vatten i vattenkokaren. Värm 1 dl vatten tillsammans med buljongen i mikron tills buljongen löst.
6. Tillsätt varm buljong och vattnet från vattenkokaren till grytan tillsammans med stjärnanis, kanelstång, balsamvinäger, lagerblad och ca 1 msk nejlikor. Låt grytan puttra i ca 1 ½ timme eller tills köttet blivit mört. Servera med ris eller potatis och gärna grönsaker, vi åt vitlöksstekt broccoli och soltorkade tomater till. Mumsens :o)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0