Nu är det dags att odla!

Ja,  nu är det hög tid att sätta igång! Jag startade min odling för ca 2 veckor sedan, men ligger fortfarande efter med några fröer som jag inte kommit mig för att plantera ännu. Att odla är roligt! Tycker att fler där ute borde prova på att odla, för över hela vårt avlånga land så går det faktiskt att odla något, även det lilla minsta fröet räknas. För det är en sån härlig känsla att kunna dra upp sina egna morötter ur landet eller plocka sin egen basilika från en kruka på balkongen eller i ett soligt fönster. Oavsett vart du bor så går det alltid att trycka ned ett litet frö i en kruka och få det att gro. Det kan räcka med ett soligt fönster!


I år så kommer jag att odla följande:
Squash, gurka & körsbärstomater
Dill, basilika, persilja, citrongräs (finns kvar sedan förra året!), rosmarin & koriander
Morötter, palsternackor, mangold, spenat, sockerärter, skidbönor & sallad
Solrosor, paprikor & chilifrukter

Som ni ser är det ganska mycket som står på listan, men gott och härligt är det! Och faktiskt inte alls så tidskrävande som man kanske kan tro. Man tjänar ekonomiskt på att odla sina egna kryddor. Att köpa en påse basilikafrö kostar lika mycket som att köpa en färdig planta i affären, och den räcker oftast bara till en måltid. Basilika, persilja och gräslök är troligen de 3 kryddorna som jag rekommenderar mest att odla om du är nybörjare och inte vill satsa så stort. Dessa kryddor används till mycket och är ljuvligt goda i många olika rätter på sommaren, en sallad är t.ex. fulländad med en näve basilika i!

Vanligtvis brukar man förkultivera, alltså så sina fröer, x antal veckor innan utsådd utomhus eller i större krukor. Vanligsvis brukar man förkultivera i mars - april, så att växterna hinner gro och växa sig stora och starka så de överlerver en eventuell förflyttning. Detta gäller ex. grönsaker som gurka, squash, tomater och paprikor av olika slag, vilka är de vanligaste att odla hemmavid. Naturligtvis finns massor av andra grönsaker och frukter att odla, testa dig fram, det är så roligt att odla lite annorlunda grönsaker också!

Är du sugen på att odla i år så rekommenderar jag följande:




 


Kommentarer
Postat av: Mika

Åhh vad fint med en liten kyckling.

Ja, det är jättehemskt. Därför äter jag inte kyckling längre. Jag såg en film från ett slakteri också, jag satt och grät hela filmen. Det är verkligen hur hemskt som helst. FY fan!!! :P

2010-03-27 @ 08:41:17
URL: http://mikkatude.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0