Inget mera godis för Frida

Nej nu är det slut på gottat för min del. Jag har en längre tid, ca ett år för att vara mer exakt, knappt köpt någon choklad alls detta pågrund av att jag skrivit ett arbete om elfenbenskusten, och den hemska handeln med barnslavar. För det är faktiskt som så, att det är vanligt bland kakaobönderna att barn tvingas arbeta med plantagen. Nu har det äntligen, som jag längtat, även gjorts en dokumentär om denna smutsiga chokladhandel. Bra! Denna dokumentär tycker jag alla borde titta på, man måste tänka på vad man äter, och då handlar det inte bara om vikten. Vad hände med ord som medmänsklighet, rättvisa och samvetet?

Klicka på bilden så kommer du till dokumentären, titta på den.

Kakaobönorna torkas i solen innan de krossas och mals.


På elfenbenskusten, och många andra områden där choklad odlas, är många fattiga, och barnen säljs av sina föräldrar, skeppas vidare och hamnar slutligen på kakaoplantaget. Där tvingas barnen arbeta från kl.06.00 till 18.00, med endast en rast mitt på dagen, då de även får sitt enda mål mat. Barn! Bara små oskyldiga barn som tvingas slita sönder sina kroppar, lida av skador då de hugger fel med macheten och drabbas av sjukdomar på grund av alla kemikalier från den hårda besprutningen. Jag tycker att det är gräsligt, avsmakligt och helt enkelt fruktansvärt! Jag vill inte äta choklad som slavarbetande barn, och vuxna, tvingats skörda för att vi i västvärlden skall få billigt godis.

Nej, nu får det vara nog. Jag tänker göra det jag kan för vår ständigt försämrade planet. Inget mera godis, och absolut ingen mer choklad. Att jag även väljer bort godis känner jag är lika bra när man ändå är igång. Att få i sig massor av skadliga färgämnen, onaturliga medel och annat som kroppen överhuvud taget inte behöver är inget som jag längre tänker ge min kropp, för det finns faktiskt andra alternativ när det är dags för likväl påsk som fredagsmys! 

Russin
Rostade nötter och frön
Ekologisk och rättvisemärkt mörk choklad
Ekologiskt godis
Torkad frukt
Vanligt frukt!
Grönsaker och hemgjord dipp
Och mycket mer :o)

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Hm, om jag var du skulle jag börja med att värma upp 10 minuter på en konditionsmaskin. Sedan skulle jag köra igenom hela kroppen. När det gäller reps skulle jag nog gör 12 st och göra det 2-3 gånger per maskin/övningar.



Du vill göra med hantlar och stång säger du? Då tycker jag du kan köra följande (googla för bild och instruktion)



Ben: Knäböj/ benpress

Rygg: Latsdrag/chins/hantelrodd

Nedre rygg: Ryggresningar, hypersträck

Mage: Valfri övning

Tricep: Smala armhävningar

Axlar: Axelpress med hantlar sittande

Bröst: Armhävningar eller hantelpress



Jag tycker att du skall börja med att använda din egen vikt som tyngd i så många övningar som möjligt. Det är enkelt och bra i början om man är ovan. De övningar jag skrivit så behöver du bara ta 1 per muskel. Var jättenoga med att lära dig tekniken rätt innan du lägger på en massa vikter. Be gärna någon kolla på dig, titta dig i alla speglar, och läs på övningarna innan du gör dem :)



Om du vill ha mer hjälp säg till :)



Kram

2010-03-29 @ 19:15:18
URL: http://mikkatude.blogg.se/
Postat av: mika

hej! jag menade den första bilden du skickade :) jag tycker att du skall börja med att köra de stora muskelgrupperna, rygg, bröst och ben :) när du gjort dem kör du de andra. jag brukar lägga upp det så att jag kör 1 set, sedan vilar jag, kör 1 set, vilar och sedan tar jag nästa muskelgrupp. Du kan köra att du hoppar mellan dem också, som cirkelträning, men det kan bli jobbig tom det är många på gymmet.



Kram

2010-03-30 @ 19:07:02
Postat av: camilla

Bra skrivet om kakaoindustrin skrev oxå om det i min blogg titta gärna in

millashalsoblogg.blogspot.com/

2010-03-30 @ 20:01:39
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com/
Postat av: sophia

hemskt!

2010-03-30 @ 23:07:47
URL: http://boppan.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag äter inte heller godis för alla hemska ämnen i. Dock äter jag mörk choklad men det är det enda. & hembakat om det inte är alldeles för mycket socker osv i. Jag bakar oftast med grövre mjöl & rörsocker/honung osv.

2010-03-31 @ 11:09:27
URL: http://carolinegustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0