Fyllda tomater och champinjoner

Jag har haft en underbar helg med några av mina vänner! Vi skramlade ihop ett gäng för en nostalgisk disneykväll hemma hos mig. Jag storstädade hela huset (har till och med ont i ryggen idag för att jag moppade golvet så vilt...), lagade en massa god mat, och sedan hade vi trevligt hela kvällen lång.

Jag hade även bakat en ljuvligt vacker halloncheesecake som vi skulle mumsa på efter plockmiddagen, men, jag lyckades vara ypperligt intelligent som vanligt. "Cheesecaken måste svalna" - tänkte frida, "Ja! Jag ställer ut den utomhus med en tung pajform som lock", tänkte Frida, och ställde glatt ut cheesecaken. Senare, när lilla intelligenta Frida skulle hämta in den fina cheesecaken hade hundarna ätit upp den. Ja. Cheesecaken såg ut som om den blivit utsatt för ett bomdnedslag, bara ett stort runt hål i mitten av hela kakan... Ledsen blev jag, men, hör och häpna, vi fick oss en liten smakbit var i alla fall av det lilla som gick att rädda!

Denna rätt är helt påhittad av mig, och jag tycker att den är mycket god, men den klarar sig nog inte helt på egen hand. Servera gärna tillsammans med olika röror, ex. hommus, guacamole eller tomatsås. Varför inte lite goda ostar som mozzarella och fetaost också? Mums! Recept på rörorna kommer senare i veckan, för vi hade en riktigt stor och härlig plockmiddag :)

3 tomater
5 stora färska champinjoner
½ dl quinoa
ca ½-1 dl råris
olivolja
1 liten burk skivade champinjoner
oregano
basilika
svartpeppar
rejält med tomatpuré (ca 2-3msk)
chilipasta (ex. harissa)
andra kryddor ex. fryst blandning franska örter
1 tsk torkad timjan
pesto

1. Koka quinoa och ris tillsammans i ca 20 min tillsammans med dubbla mängden vatten.
2. Borsta svampara och tvätta tomaterna (svamp skall ej sköljas). Dela tomaterna på hälften rakt över magen, alltså inte från "knoppen" och ned, utan tvärs över tomatens breda mage, (haha). Gröp ur tomaterna, spara "kärnhusen".
3. Drag ut roten ur svamparna. Häll olja i en ugnsfast form, (jag använde faktiskt oljan som blev kvar från en burk marinerade vitlöksklyftor, smart att spara då den är kryddig och god!).
4. Hetta upp olja i en stekpanna. Stek de skivade champinjonerna på burk, (fast inte tillsammans med burken). Häll på det kokta riset och quinoan, låt det fräsa med en stund, tryck ut rejält med tomatpure och krydda rikligt.
5. Sätt ugnen på ca 175 grader. Fyll tomaterna och champinjonerna med risblandningen och pesto (jag hade tyvärr inte tillräckligt mycket pesto, men det skulle höjt smakerna i denna rätt, så prova det).
6. Grädda ca 20 min i ugnen.



Kommentarer
Postat av: anonymwannabe

sv på kommentar; hehe ok :) Varför beslutade du dig för att inte konfirmera dig? :)

2010-03-22 @ 19:13:18
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0