Tacopaj med frasig botten

Ibland är det gott med paj, men ibland inte. Pajer kan lätt kännas för feta och krämiga, jag vill ha fräsch och nyttig mat! Att mat är fet behöver dock inte alltid vara negativt, men en pajbotten som känns flottig och blöt är inget jag vill ha. När jag gjorde denna underbart goda tacopajen så tog vetemjölet slut, och tur var väl det. Jag har aldrig i mitt liv smakat en sådan god pajbotten. Grahamsmjölet och veteklin gjorde verkligen susen, och resultatet blev en knaprig, frasig härlig botten till en underbar tacopaj.




Pajbotten:
1,5 dl vetemjöl
1 dl vetekli
½ dl grahamsmjöl
75g g smör
1 skvätt mjölk
1 tsk salt

Fyllning:
ca 3 dl färdig tacofärs
1 liten burk ekologisk majs
1 skivad tomat
½ hackad rödlök
2 dl lätt créme fraiche
½ dl sweet chilisås
½ dl chilisås
2 tsk paprikapulver
riven ost

1. Kör ingredienserna till pajbottnen i en hushållsmixer tills degen går ihop till en boll. Tillsätt mer mjölk ifall degen är för torr/mer mjöl ifall den är för lös. Tryck ut degen i en pajform, ställ in den i kyl, frys (eller utomhus i kylan) en stund så att den får stelna.
2. Sätt ugnen på 225 grader, förgrädda bottnen i ca 10-15 min.
3. Lägg i tacofärs, rödlök, tomater och majs. Blanda créme fraichen med chilisås, sweet chilisås och paprikapulver. Bred detta över pajen.
4. Strö över riven ost, grädda pajen ca 20 min, tills osten smält och pajen är genomvarm. Servera till en sallad.

Kommentarer
Postat av: Edit

Vill du ha en ännu godare, och dessutom mycket nyttigare, deg kan du göra den på 2 dl fullkornsmjöl (Jag använder graham eller dinkel) 1 burk(250g) lätt kesella och ½ msk olja. (Jag lovar, det är den godaste degen i världen!)

2010-01-08 @ 21:05:39
Postat av: Frida

Svar till Edit: Ja jag brukar också byta ut nästan allt fett mot kesella, det ger också en mycket god deg! Vi hade fem burkar kesella hemma, men alla var djupfrysta, så därför fick jag improvisera helt och hållet :)

2010-01-09 @ 10:23:30
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Frida

Fast jag tycker, såhär i efterhand, att deg med i princip enbart kesella blir seg och betongig. Satsa på smör istället och gör dig en riktigt god paj!

2010-03-27 @ 20:12:33
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Amandah

vet du typ hur många portioner det här blir?:) Ser kalas ut!!

2010-04-07 @ 12:46:50
URL: http://trekopparchoklad.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar: Hej hej! Jag tror att man kan säga att pajen räcker till 4 portioner om man har lite sallad till :) Är ju helt individuellt beroende på hur mycket man äter! Men 4 är nog lagomt. Ha en bra dag :o)



2010-04-07 @ 13:17:16
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Apan satt i granen

Hej ville bara säga att jag precis lagat din pajbotten. Jag tror det blev lite för mycket mjölk för den är svampig. Eller kanske det beror på fyllingen. SUCK Önskar verkligen att jag var en pajtjej.

2010-09-15 @ 13:56:32
URL: http://guldgris.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0