Kryddig bacon och broccolipasta

Nej, jag har inte fått en nyårsraket i huvudet! Jag lever och mår bra, det är bara bloggen som legat och vilat sig i några dagar. Man skall prioritera de viktigaste sakerna i livet, och de senaste dagarna så har jag bara njutit. Ätit god mat och goda ostar, myst med familj och släkt, njutit av den härliga vintern och faktiskt även åkt på ett litet shoppingäventyr alldeles ensam. Ibland är det skönt att bara åka iväg själv, gå på IKEA och filura, sjunka ned på ett café med en varm härlig chailatte och bara vara. Det är sådant som man måste unna sig i livet!


En härlig vinterpromenad på Julafton med pappa och vovvarna


Jag har bestämt mig för att försöka ha tre riktlinjer att följa detta år. Jag kan inte säga löften, för då är det lättare att man bryter dem...
1. Slappna av mer
2. Unna mig själv saker oftare
3. Låta bli kylskåpet på kvällen
 



Nu kommer hur som helst ett gott recept på en enkel och god pastarätt! För såhär efter alla helger är lusten att stå ytterligare i köket inget som kanske lockar särskilt många. Därför är det enkla och nyttiga recept som gäller! Och för vår del här hemma: äta av all mat som vi har i frysen. Hela vår frys är full av soppor, matlådor och massor med annat. Det är dags att börja rensa ut det gamla och fylla på med nytt och fräscht, för nu är det faktiskt ett nytt år!

4 portioner
1 pkt ekologisk bacon
1 stor gul lök
2 nävar broccoli, tinad
2 vitlöksklyftor
1 burk skivade champinjoner
½ krm chilipulver
1 tsk paprikapulver
örtsalt och peppar
1 tsk gurkmeja
1 krm spriskummin
4 portioner pasta

1. Sätt på pastavattnet.
2. Skiva bacon, hacka löken, pressa vitlöken. Fräs detta i olivolja.
3. Tillsätt avrunna champinjoner, låte dem fräsa med en stund.
4. I med tinad broccoli och kryddor. Stek tills allt är varmt. (Här kan du, om du vill, hälla på en mellangrädde)
5. Servera med nykokt pasta och ev. t.ex. sweet chilisås, créme fraiche.

Kommentarer
Postat av: Anna

Låter gott, men är vego så man kanske kan byta ut bacon mot quorn eller tofu? :)

2010-01-03 @ 14:56:27
URL: http://aannasofia.blogg.se/
Postat av: Emmas Kök

Härligt! Jag skall också laga broccolipasta någon dag tror jag!

2010-01-03 @ 16:55:36
URL: http://emmaskök.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0