Ugnsbakad lax med pesto

Jag har tillbringar hela helgen hos min moster vilket har varit mycket trevligt. På lördagen stod jag för matlagandet och då valde jag lax med pesto och pasta till middag. Enkelt men riktigt gott! Denna middagsrätt fungerar utmärkt som helgmat men lika bra en stressig tisdag för att även hoppa ned i en matlåda. Mums!

Inte den bästa bilden på en mycket god middag, men vad gör man? Ni får fantisera er till en ljusare bild helt enkelt! Denna laxrätt är superenkelt att göra, bara att skära ett snitt, klicka i lite pesto och skjutsa in i ugnen, medans laxen blir klar så kokar även pastan klart. Snabbt, gott och ja, helt enkelt perfekt tillsammans med en fetaostsallad.


4 portioner
4 bitar lax, gärna skurna från vildfångad laxsida
pesto
olja
pasta till 4 personer
limepeppar (santamaria, supergott)
4 tomater
sallad
avocado
fetaost ev. i marinad
körsbärstomater
romansallad

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnsfast form med lite olja i botten. Lägg i laxen, skär ett snitt och klicka i peston i önskad mängd, jag älskar pesto...
2. Dela tomaterna i halvor, lägg dem i en ugnssäker form. Peppra, och ringla över lite olja. Skjutsa in fisken och tomaterna i ugnen. Sätt på pastavattnet.
3. Salta vattnet, koka pastan. När fisken varit inne i ugnen ca 15-20 min är den klar.
Servera med sallad och pesto!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0