Fiskgratäng med ansjovissås

Jag är nog den enda eleven på jorden som älskar skolans fiskgratänget. Så fort det är fiskgratäng i skolorna i sverige går plötsligt knäckemackorna åt som smör i solsken, för nästan ingen elev gillar fiskgratängen - Förutom lilla Frida då, såklart. Jag gillar ju det mesta! Det har till och med gått så långt att jag bett matpersonalen om receptet, fast jag fick det aldrig...

Jag tycker det är svårt att hitta goda recept på krämiga fiskgratänger med mycket smaskig sås, men detta recept föll alla i familjen på läpparna. God, salt, krämig och alldeles ljuvlig med en smak av ansjovis som passade utmärkt till de varma goda tomaterna. Gillar du fisk, och speciellt fiskgratäng, så kan jag lova att detta är ett toppenrecept som i alla fall kommer bli en stor och välanvänd favorit i vårat lilla hem!


4 portioner
1 pkt vit fisk ex. sej
½ tsk salt
Sås:
1 liten gul lök
1 msk smör
2 msk vetemjöl
1 dl vatten
1 ½ dl matlagningsgrädde
1 burk ansjovisfileér + spadet
½ dl hackad dill
2-3 tomater

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Såsen: Finhacka och mjukstek löken i smör utan att den tar färg.
3. Dra kastrullen från plattan, blanda ner vetemjölet. Späd med vatten, grädde och ansjovisspad.
4. Låt såsen sjuda på svag värme 3 minuter under omrörning. Hacka ansjovisfileérna, tillsätt dem och dillen i såsen.
5. Salta fisken på båda sidorna och lägg fisken i en smord ugnssäker form. Häll såsen över. Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå. Gratinera i mitten av ugnen ca 25-30 min. Servera med potatis, gärna pressad!

Kommentarer
Postat av: Danielle på HeavenlyCupcake

Vad roligt att du tittat förbi min blogg och tack för awarden (som du gärna får förklara lite mer om eftersom jag inte är så bra på sådant)



och jag gillade faktiskt också fiskgratängen i skolan, i alla fall i jämförelse med en del annat. Maten i skolorna är mycket bättre än man tror som elev, kommer man tillbaka som vuxen så inser man hur lyckligt lottade vi är som får mat varje dag och inte behöver ta med oss :)

2010-02-04 @ 22:00:45
URL: http://heavenlycupcake.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0