Sötsur kyckling med ris

För några månader sedan vågade jag köpa en liten kokbok som heter "wok". Det finns många smarriga, snabba recept i boken och jag har använt den flitigt. På senaste tiden har jag dock tröttnat lite på currypasta, chili och nudlar, och lagat lite mer svensk mat. Men, idag blev det ändring på det! Då vi hade kyckling kvar sedan vi åt hel ekologisk kyckling från bosarp så var vår kyckling redan genomstekt, så denna middag gick riktigt snabbt! Bara att marinera, steka på och servera. Svårare än så är det inte med rå kyckling heller för den delen. Jag har gjort många ändringar i receptet, så här får ni min variant på sötsur kyckling!


4 portioner
Marinad:
1 msk soja
1 msk risvinäger
½ msk vitvinsvinäger
1 krm svartpeppar

Sås:
2 msk risvinäger
1 msk soja
2 msk teriyakisås
1 msk ketchup
1 msk sweet chilisås
½ kryddmått svartpeppar

2-3 morötter
1 lök
brytbönor/blomkål - eller något annat du tycker om
300-400 g kyckling (rå)
2 vitlöksklyftor
olivolja till stekning
ingefära (pulver)

1. På morgonen: Skär kycklingen i cm - stora kuber. Blanda marinaden i en burk, rör ned kycklingen, låt marinera under dagen.
2. (Sätt på råris) Blanda alla ingredienser till såsen i en teflonkastrull. Låt koka upp, ställ åt sidan.
3. Skiva moroten tunt, hacka blomkålen, skiva löken grovt. Värm upp olivoljan, pressa ned vitlöken, tillsätt grönsakerna och ingefära, stek några minuter. I en annan stekpanna, eller samma efteråt, stek kycklingen.
4. Blanda kyckling, grönsaker och sås. Låt det bli varmt. Servera med råris.

Kommentarer
Postat av: Sophie

Du har rätt, varför glömde jag det egentligen?

2009-09-16 @ 14:20:24
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Filibabba

åå vad gott det ser ut! :D

2009-09-16 @ 18:40:30
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0