Fruktig tonfiskcurry med hetta

När jag bjöd min vän maja på trerätters tänkte jag mycket på vilka smaker hon tycker om. Jag vet att hon föredrar curry, asiatiskt, banan, tonfisk och pasta - så då skapade jag denna fantastiskt goda gryta. Den gick supersnabbt att göra medans pastan kokade, riktigt enkel men slående god! Kommer defenetivt bli en favorit, perfekt att svänga ihop då man vill ha något riktigt gott men inte har lust att slava i köket länge! Frukten ger en perfekt söt brytning till curryns hetta - ni som tycker om asiatisk mat, ni måste bara prova detta!

4 portioner
1 gul lök
1 morot
1 litet äpple
1 näve grovhackad mango
5 cm citrongräs
1 burk kokosmjölk
1 tsk grön currypasta
1 tsk röd currypasta
curry - extra stark
spiskummin
koriander
gurkmeja
paprikapulver
svarpeppar
2 tsk asiatisk fisksås
1 msk sweet chilisås
2 tsk soja
1 banan
1 burk finfördelad tonfisk, 140 g
fullkornspasta eller ris

1.Sätt på pastavatten. Skala, kärna ur oc hacka äpplet, skiva löken grovt, flisa moroten tunt med potatisskalare. Banka på citrongräset och finhacka det sedan. 
2.Fräs detta och grovhackad mango i en gryta tillsammans med olivolja, fisksås, soja, sweet chilisås och alla kryddor och kryddpastor i ca 5 min.
3.Häll på kokosmjölken, låt grytan puttra medan pastan kokar klart. Rör ned tonfisken och skivad banan, låt puttra någon minut. Servera till nykokt fullkornspasta/ris och gärna någon grönsak.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

svar: jag tycker att den blev god, men inte lika god. Men när man tänker att min inte innehåller en massa glutamat och skit så väger det upp :D

2009-09-28 @ 17:28:47
URL: http://mymica.blogg.se/Iheartgreen
Postat av: mikaela

Jag nominerade Helena Ljunggren, tycker det är roligt med nya bloggar. Och så är jag trött på de stora matbloggarna :D

2009-09-28 @ 20:39:04
Postat av: hilli

hej!ser asgott ut,har fått värsta cravingsen för asiatiskt nuförtiden..currypastor,kokosmjölk,koriander och ingefära är bäst!tack för bra och inspirerande blogg!

2009-09-29 @ 11:31:46
URL: http://barahilliju.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0