Falafel

Det har varit ett väldigt omtumlande veckoslut så bloggandet har inte varit det bästa under helgen. Att min dator plötsligt även kopplat bort sig från internet och vägrar ansluta sig igen har gjort att jag inte spenderat tid vid datorn under helgen, vilket även varit skönt på ett vis. Hur som hellst, här kommer torsdagens recept, det är en stor sats som räcker till många, perfekt att ta fram ur frysen en tröttsam vardag då lusten för matlagning ligger på noll.

Mums :) Kikärter är alltid goda i alla olika former, och dessutom riktigt billiga. Kom bara ihåg att förbereda dem i tid, blötlägga, sedan koka. En genväg är att köpa på burk/tetra, men då är de dyrare och du betalar för en massa vatten - väldigt onödigt då det faktiskt inte alls är svårt att koka dem själv. Mina falafel blev tyvärr ganska torra, så ett tips kan vara att knäcka i ett ägg och även blanda ned t.ex. turkisk yoghurt eller crème fraiche.


8 portioner
400 g torkade ekologiska kikärter
1 svensk gul lök
2 vitlöksklyftor
2 tsk spiskummin
salt & peppar
krämig yoghurt/vatten + 1ägg

1. Sätt ugnen på 225 grader. Grovhacka löken och vitlöken, kör alla ingredienser smidigt i en mixer. Tillsätt vatten, yoghurt tills du får en önskad konsistens,
2. Rulla till bollar, lägg på en plåt, grädda i 15 min. 

Servera till pitabröd/annat bröd, sallad, tzatziki, vitlökssås eller något annat du föredrar. Min kära syster vara kreativ och gjorde även ett riktigt gulligt djur av en falafel, med svans till och med :)





Kommentarer
Postat av: Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på nån dag här.

Fin blogg du har förresten, Kram!

<a href="http://bakrecepten.se">Blogg bakning recept bakrecept cream cheese cake cupcakes choklad bröd</a>

2009-10-04 @ 00:06:49
URL: http://bakrecepten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0