Bruna bönor

Jag har växt upp med "gammeldags" mat, som bruna bönor, ärtsoppa och kallops. Och vet ni - jag tycker det är supersmaskigt! Riktig svensk husmanskost, man behöver inte alltid krångla till det. Min pappa gör alltid en enorm sats ärtsoppa och fryser in i lagomt stora burkar. Sedan är det bara att ta fram ur frysen, tina upp, och middagen är serverad, enkelt och gott. Bruna bönor har vi dock alltid köpt färdiga, ni vet i en sån där "korv". Men, jag är trött på tillsatser och onödiga mängder sirap, så nu har vi även gjort våra egna bruna bönor.

Det står på förpackningen hur det går till, så något recept behövs inte. Hur smakade det då? Riktigt gott faktiskt! Visserligen blev konsistensen lite annorlunda, men det är det värt, för det är naturligare och billigare att göra sina egna bruna bönor, och delvis godare. Tro inte att du misslyckas om de hemmagjorda bruna bönorna är lite gråa i färgen - det är sirapen som gör de färdigköpta så mörkbruna! Som alla bönor är bruna bönor riktigt nyttiga och proteinrika, en bra måltid för vegetarianer!

Förresten så har jag idag kikat in på Rebeccas blogg, där hon ber oss matbloggare att bekänna vår skamfulla njutning. Alla har vi olika smaklökar, och visst gillar vi alla att mumsa på något som inte riktigt är okej? Kanske kaviar direkt ur tuben, okokt pasta, färdig fiskgratäng - vad vet jag?

Jag vet i alla fall att min skamfulla njutning är inget mindre än ravioli på burk, ja faktiskt! De är så himla goda både kalla som varma. Tur är det att jag mycket sällan äter ravioli på burk, max 1 gång om året - om ens så ofta. För vem vet vad det är för köttslamsor som malts ned till de där degiga pastaklumparna? Jag vet inte, men jag vet att de är oförskämt goda...(tycker även om ärtsoppa och fiskbullar - inte så populär mat) Har du någon bekännelse att dela med dig av? Kommentera gärna i kommentarsfältet :) Eller berätta lite om dig själv bara - jag är så nyfiken på vilka ni som läser min blogg är för små filurer!

 


Kommentarer
Postat av: Carro

Husmanskost är grejjer det ! Jag är en hejare på att göra Bruna Bönor, love it ! Kan inte komma på något skamfullt sådär på rak arm .. Fiskbullar är ju gudarns så gott, likväl Ärtsoppa ! :)

2009-09-23 @ 20:44:52
URL: http://carrod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0