Äppelpannkaka i ugnen

Som sagt, matplaneringen håller inte alltid. Speciellt inte när man kommer hem och förväntar sig att snabbt laga till falafel. Jag hade dock glömt att jag köpt torkade kikärter, eftersom de är mycket billigare, dessutom ekologiska. Klockan var sex, vi var vrålhungriga, kikärterna skall blötläggas i 2 timmar, kokas i 1 timme... Nej, någon falafel blev det inte idag. Däremot ligger de just nu och badar, i väntan på morgondagens falafel :)

Istället var jag kreativ och utnyttjade säsongens erbjudanden, äpplen direkt från vår trädgård. Pannkakan blev fantastisk, och äpplena helt ljuvliga.. Som ljummen äppelpaj, fast nyttigt... Till gjorde jag även en snabb äppelröra med rivet äpple, hackad rödlök och en skvätt äppelcidervinäger - riktigt gott och spännande!


4 portioner
4 ägg
8 dl mjölk
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl med rågsikt
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
2 stora äpplen
kanel, ingefära & malda nejlikor

1. Vispa upp ägg, vispa ned hälften av mjölken.
2. Blanda mjöl och bakpulver, vispa ned, och vispa slutligen ned mjölken. Häll i en smord ungsform.
3. Skala, klyfta och kärna ur äpplena. Skiva dem tunt. Blanda med kryddorna, förslagsvis i samma bunke som smeten vispades i - spara disk.
4. Fördela äpplena i ungsformen, grädda i ca 30 min tills pannkakan stelnat och äpplena är ljuvligt mosiga..

Riven äppelröra
1 äpple
1 msk äppelcidervinäger
1 liten bit rödlök

1. Riv äpple, finhacka rödlök, blanda allt.
2. Servera till pannkakan, eller till något annat, t.ex. en kraftig stek.

 


Kommentarer
Postat av: Filibabba

åh detta ska jag laga! bra med äppeltips :)

2009-09-18 @ 11:31:25
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Ann-Kari

Jag tar numera hälften siktat dinkelmjöl i pannkaks-

smeten, den mättar då längre. Ditt recept är jättebra, då ekologiskt dinkelmjöl är dyrt.

2009-11-25 @ 22:04:56
Postat av: Frida

Svar Ann-Kari: Tack för kommentarerna! Ja laxen är en riktig miljöbov, tacka vet jag vildfångad öring (tror jag det är) bakad i ugnen med salt, smör, och grädde som bildar en ljuvlig sås, att äta till pressad potatis, mums :)

Nu var det länge sedan jag gjorde pannkaka, men ja visst är det bra att ha fullkorn istället för vetemjöl i degen, den blir lika god, om inte godare ändå!

2009-11-26 @ 10:41:38
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0