Höstens många skördar

    Även fast jag ibland gnäller om att det är alltför kallt och urrigt, så är hösten en årstid som jag riktigt njuter av. Luften ute känns så härligt frisk och kall i lungorna, alla varma sköna färger från skogens löv - är det inte underbart? Att få sitta inne med en kopp thé och bara värma sig och njuta, eller att få plocka goda äpplen från trädgården med smaker som köpta äpplen aldrig ens kan försöka sig på att övervinna.

    Idag har jag klippt ned och fryst in dillens gula blommor, de är goda att t.ex. koka tillsammans med potatis för att ge potatisen en liten dillsmak, eller varför inte koka även pastan med dill?
    Physlisen har växt så det knakar, en väldigt uppskattad och lättskött planta som ger rikligt med frukt. När de ramlat av, fått ligga några dagar och blivit prassliga i skalen är de underbart söta och goda! Och så slutligen, det här med äpplen... Det finns inte så mycket att säga egentligen, det är så gott, så gott med äpplen från trädgården! Jag mumsar i mig minst två om dagen :o)

    I år var dock inte potatisen på vår sida, potatislandet är en enda kladdig och tung lera och att slita med potatisupptagandet i år är verkligen inte roligt. Spceillt inte eftersom det känns snudd på "onödigt", eftersom det knappt finns någon potatis under de tjocka lerkakorna i landet.
    Men men, potatis är så ljuvligt gott - så vi sliter på, för att i alla fall få ihop några hinkar! Att odla, vad det än är man odlar för något, tycker jag att alla borde göra. För även den där lilla persiljekvisten smakar speciellt gott då man odlat den själv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0