Enkel lunchpytt på "rester"

Jag tycker inte om ordet rester, det låter så trist och tråkigt, rester är precis lika god mat som färskt tillagad mat! Igår blev det en liten köttpytt till sen lunch, bestående av fransyska med sås och kokt hackad potatis. Riktigt gott och enkelt att bara värma på och avnjuta. Själva pytten gjorde jag i ordning redan kvällen innan direkt efter middagen. Jag ska de överblivna köttskivorna i bitar, och likså potatisen, blandade dessa i kastrullen och ställde in den i kylskåpet. Idag var det bara att ta ut kastrullen, knäppa på spisen och värma på maten.  Enkelt och gott!

Jag kan inte förstå att vissa slänger så pass mycket mat som de gör. För även om det bara är 1 dl ris som blivit över från middagen, frys in riset ändå! Nästa gång det blir ris kvar, fyll på i rissburken! Sedan har du två portioner ris redo att bara tina. I längden tjänar du både pengar och tid på att vara mer sparsam med slängandet av mat. Hemma hos oss slänger vi faktiskt aldrig mat. Blir det inte matlådor så får hund, höns eller katten mumsa på det som blivit över.

Grytor och gratänger är perfekt mat för rester, och visst passar det med en värmande gryta eller gratäng såhär i höstmörkret? Prova tonfiskgratäng vetja, riktigt smarrigt!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0