Ädelostpasta med rotfrukter

Nu har ädelostbiten som blev kvar sedan den mumsiga höstgrytan tillagades väntat i kylskåpet alldeles för länge. En sådan god ost förtjänar att mumsas upp på direkten! (vilket jag även gjort i smyg då ingen sett på..)
Från början hade jag inga bra ideér alls om vad vi skulle äta till middag, och eftersom det är helg så vill jag passa på att få laga lite mat. Men efter lite funderande hade jag kommit på månag olika små alternativ, men de kommer jag tillaga senare i veckan istället! Idag blev det ädelostmarinerad fullkornspasta med ungsrostade rotfrukter, inte helt fel såhär på en mysig söndag.

2 portioner
100 g ädelost (blåmögel ex.)
1 skvätt mjölk
5 dl fullkornspasta
morötter
palsternackor
1 gul lök
½ rödbeta
ca 100 g rotselleri
basilika, rosmarin och persilja
1 nypa torkad timjan
en skvätt vitt vin, citronsaft och olivolja
örtsalt

1. Tvätta och klyv rotfrukterna i önskad storlek. Blanda med lite vitt vin, olivolja, citronsaft, kryddor och örtsalt i en ugnssäker form. Baka på 200 grader i ca 30 min.
2. Koka upp pastan enligt förpackningen. Häll av kokvattnet i en sil. Smält i den tomma varma kastrullen hackad smulad ädelost och en skvätt mjölk.
3. När osten är smält men med några bitar kvar, blanda ned pastan. Servera till de ugnsrostade grönsakerna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0