Sjömansbiff

Igår lagade pappa middag, jag har varit så trött sista tiden att jag inte haft någon lust alls. Men till helgen kommer jag nog skramla bland kastrullerna igen ska ni se! Igår åt vi hur som helst sjömansbiff, vilket är en riktigt god och klassisk rätt. Detta är svensk husmanskost om något. Öl, kött, potatis och lök - riktigt goda enkla ingredienser. Jag är en lökgalning och fullständigt älskar gul lök i alla dess former, så detta är en riktigt smaskig maträtt med mycket god lök för lilla mig!

Jag kan inte receptet exakt eftersom denna mat ligger lite mer på pappas nivå, och eftersom det var han som tillagade den. Men nästa gång den tillagas tänker jag vara med, för jag måste lära mig de goda svenska maträtterna.

4 portioner
nötkött i skivor till 4 pers
mycket potatis i skivor till 4 pers
1 flaska lättöl
2 stora gula lökar
svartpeppar

1. Stek köttet. Häll på öl, vatten, skivad lök, skivad potatis, peppra ordentligt.
2. Låt detta puttra tills potatisen är klar och köttet är mört.

Njut ordentligt tillsammans med grönsaker, och ev. inlagd gurka. Jag mosar alltid potatisen i den ljuvliga såsen, så gott!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0