Borlottibönor med apelsin och kanel




Detta skulle blivit kryddkokta bönor från ett recept ur tidningen Allt om mat, som jag tänkte testlaga innan jag serverar den till julmiddag. Men, eftersom lilla pappsen glömde att koka dem med kryddorna, som var hela poängen med maträtten, så fick jag hitta på en annorlunda variant istället. Något liknande den i receptet, men jag tror att originalreceptet är ännu juligare och godare. Kommer ladda upp det då vi provat det senare i vinter :) Tänk på att blötlägga bönorna i vatten kvällen innan, eller 2 dagar innan och koka bönorna kvällen innan, så har du en riktigt supersnabb middag framför dig.

2 portioner
2 dl torkade borlottibönor, ekologiska
4 dl vatten
4 små / 2 stora svenska rödbetor
1/4 apelsin, endast skalet behövs
3 tsk koncentrerad ekologisk apelsinjuice
1-2 tsk kanel, välj själv
2 msk olivolja
2 msk hackad persilja
½ dl russin
½ dl sötmandel

1. Blötlägg bönorna över natten.
2. Koka dem i lättsaltat i dubbelt så mycket vatten som bönor ca 35 minuter tills de är genomkokta. Koka även rödbetorna ca 20 min. Låt bönorna svalna en stund i sitt vatten, häll sedan bort kokvattnet.
3. Tvätta apelsinen noga, använd gärna ekologisk apelsin, riv skalet. Blanda ned i kastrullen med bönor apelsinskalet, olivolja, apelsinjuice, salt, peppar och kanel.
4. Värm på bönorna om de blivit kalla. Hacka sötmandeln grovt, blanda ned persilja, sötmandel och russin.
5. Servera bönpytten med kokta rödbetor, smör, och salt. Jag strödde även över lite extra kanel. Juligt och gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0