Helstekt kyckling med brunsås



 

 Detta är vad jag kallar, "riktig mat", när jag gnäller på pappa om att "det var länge sen vi åt riktig mat, du vet, såndär god...", ja, då är det sånt här jag vill ha på bordet - mums!


 

  • 1 stor ekologisk kyckling, t.ex. av sorten bosarp, går att finna lite överallt, coop t.ex.
  • 2-4 vitlöksklyftor
  • Smör och olivolja, samt salt och peppar

1. Börja med att fräsa på kycklingen tillsammans i olja, smör, salt och peppar i en stor gryta (med tillhörande lock). När kycklingen är brynt runt om, pressa vitlök på kycklingens "rygg", häll på ca 2/3 av ett glas vatten. Peppra lite extra.

2. Låt kycklingen puttra i ca 2 timmar på tvåan, tills den är genomstekt. Sätt på potatis/ris då det är ca 30 min kvar.

  • Skyn från kycklingen
  • 1 förpackning ekologisk mellangrädde
  • Soja efter smak, ca 2-3 msk kanske
  • Redningsmjöl

3. Tag upp kycklingen och lägg den på ett serveringsfat.
4. Höj upp plattan och låt skyn koka upp tillsammans med grädden. Smaka av med soja, tillsätt redningsmjöl tills du fått en lagom konsistens, använd visp och se till att såsen kokar upp ordentligt efter du tillsatt redningsmjölet, annars smakar det mjöl = inte gott.

Servera med en god sallad, brunsåsen och poatatis, ris går även bra om du tycker bättre om det, men personligen tycker jag att välkryddad klyftpotatis i ugn är godast....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0