Korv, gott eller hur?

Har ni märkt att jag inte laddat upp ett enda recept med korv? Detta trots att Sverige är ett av de länder i EU som äter allra
 mest korv, de flesta familjer äter det varje vecka. Men, det finns en anledning till varför jag valt att äta så lite som möjligt av detta livsmedel.

  • Många falukorvar innehåller upp till och med 30% vatten, som binds samman med potatismjöl
  • De flesta korvar innehåller endast ca 40% kött, varav 24% av detta tillåts vara fett, och 25% bindväv
  • I korv, både falukorv och de avlånga smala varianterna mals det inte ned enbart kött från girsarna. Nej, trynen, öron, knorr, inre organ, senor och liknande mals också ned i din korv. Gott, eller hur?
  • Tillsatser är något falukorv och andra korvar innehar mängder av. Främs för att binda samman den stora andel vatten, men sedan för smak, konsistens och hållbarhet. För vem vill känna konsistensen av ett gristryne?

Det har även dokumenterats att många av de grillkorvar som vi gjärna grillar nu till somaren, även kokar, faktiskt är dåliga även fast utgånsdatumet inte passerat. Miljön inuti plastförpackningarna gör att bakterierna frodas, så har din korv en syrlig smak beror det på detta - bakterier.

Så nej, någon fet, vattenfylld grismassa vill i alla fall inte jag stoppa i min mun, eller i någon av mina bekantas heller för den delen. Köp riktigt kött istället, och slipp alla tillsatser och oönskvärda ingredienser.

USH!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0