Jordgubbssylt på gröten

Det är ovanligt att jag har sylt på min gröt, eftersom det inte känns så vidare nyttigt. Men, eftersom jag för någon dag sedan gjorde egen jordgubssylt var jag självklart tvungen att smaka! Det var mycket gott, jag föredrar när det är stora bitar i sylten, så att man känner att det faktiskt är jordgubbar i sylten, och inte någon sockersmet.


    Jag brukar aldrig köpa sylt, utan föredrar vår hemlagade (lingon eller vinbär). Men självklart har jag ätit köpt sylt, och jag tycker inte om att denn är så onödigt söt! Så när jag gjorde min egen jordgubbssylt valde jag en mer lättsockrad variant. Men jag blev chockad av rekommendationen sockermängd som stod på sockerpaketet! Det var föreslagit att man skulle ha lika mycket socker som bär, för mig låter det otroligt sött. Jag hade ca 2-3 liter jordgubbar, och endast ca 1-2 dl socker, radikalt mindre än vad receptet ansåg att man borde ha.
    Så lita inte på dessa sockermängder, smaka er fram när ni kokar sylt/marmelad, ofta behövs det mindre socker än vad man tror! Trots min minimala sockermängd blev min sylt god och söt, alldeles lagom.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0