Apelsinskal

Jag åt precis en liten apelsin till mellanmål och funderade
 direkt på samma fråga som alltid ploppar upp i mitt huvud
när jag skalar min apelsin, vad är det där vita, mjöliga, fjälliga
som lossnar från apelsinskalet vid skalning?
   
    Jag har flera gånger märkt detta, då jag om vintrarna ofta ligger och äter apelsin (och skalar dem) i sängen, det blir  alltid vitt fjoms som sprids omkring vid skalningen.

Har inte ni märkt detta någon gång?
Jag är väl medveten om att apelsinsäsongen är över snart, eller i stort sett redan är över, men ändå.

Min slutsats av detta är att de vita "fjällen", eller "mjölet", troligen är rester från besprutningen vid odlingen. Det är alltså gift, enligt mig. Det låter ju inte så frestande, med tanke på att just apelsinskalen ofta används inom matlagning och bakning som smaksättare. Även om detta inte är gift, tänk på följande:

  • Tvätta alltid apelsinen noga innan du använder skalet som smaksättning i bakverk eller matlagning
  • Tvätta händerna efter du har skalat apelsinen, innan du äter upp den.
  • Om du hittar, köp ekologiska apelsiner.
  • Apelsiner är alltid godast utomlands, färska, fula och skrovliga, men underbart saftiga. :o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0