Pestofisk med varma grönsaker

Jag älskar pesto! Så, idag blev det pesto på menyn, tillsammans med riktigt mör vit fisk, varma tomater och broccoli. Till det serverades rött ekologiskt råris och rivna morötter. Det röda riset var mycket gott, konsistensen var sådär perfekt, kommer defenetivt köpa det i fortsättningen, godare än vanligt råris.


3-4 pers
1 pkt hoki, sej eller torsk
1 tomat
1 näve broccoli, fryst
Pesto:
1 stor näve färsk basilika
några blad färsk persilja
1 vitlöksklyfta
ca 2 msk pinjenötter
½ -1 dl parmesan av god kvalité
olivolja
salt och peppar

1. Smör en ugnsfast form. Lägg dit fiskfileérna. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Mixa nötterna några sekunder, tillsätt sedan resten av ingredienserna till peston. Droppa i olivolja till önskad konsistens, det skall vara ganska torrt, men bredbart.
3. Täck físken med pesto, lägg på aliminiumfolie och ställ in i ugnen tills fisken börjar bli klar.
4. Skär tomaten i klyftor och lägg ned tomat och broccoli i fiskformen, låt vara i ugnen tills allt är vamt och tomaterna mjuka. Servera med ris och mera grönsaker!

Kommentarer
Postat av: Pia Forsell

Hej Frida. Har precis hittat din blogg när jag googlade på rökt paprika.Den kommer att bli min favoritblogg i fortsättningen. Jättebra! Kan du tipsa mig om var jag kan köpa rökt paprikapulver? Har letat utan framgång.

2009-10-13 @ 17:31:34
Postat av: Frida

Svar Pia: Vad glad jag blir av din kommentar, så roligt att höra! Jag har faktiskt aldrig använt rökt paprikapulver i någon maträtt, när det stått det så hoppade jag över och tillsatte vanligt paprikapulver istället. Intressant att det inte går att finna i affärerna, det låter ju som en god krydda! Jag ska hålla utkik och hojta till om jag hittar denna blyga krydda :)

2009-10-13 @ 18:34:23
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0