Karljohansvamp m. pasta och vin

För mig är det en självklarhet att vara ute så mycket som möjligt på sommaren. Trots att jag tagit en 5 kms promenad med hunden innan frukost hade jag på förmiddagen mycket energi kvar och gav mig ut i skogen. Vanligtvis brukar jag inte hitta någon svamp när jag går själv, men idag stötte jag faktiskt på 4 st karjohansvampar.

Eftersom pappa igår hittade ett recept med karljohansvamp i en tidning så passade vi på att prova det, receptet kommer är skrivet av Marcus Aujalay och smakar mycket gott, pinjenötterna är ett måste, lika så den vällagrade osten!


2 pers
4 dl pastaskruvar, gärna fullkorn
2 msk pinjenötter
karljohansvamp, ca 300 g
1 vitlöksklyfta
smör & olivolja
salt & peppar
1-2 dl vitt vin (matlagningsvin)
några kvistar färsk persilja

1. Sätt på pastavatten och häll i pastan när vattnet kokar livligt.
2. Rosta pinjenötterna i en stor stekpanna, tag upp nötterna och lägg dem åt sidan. Smält sedan smör och olivolja.
3. Fräs svampen några minuter tills den är "genomstekt", pressa i vitlöken, fräs några minuter till.
4. Häll på vitt vin, salt och peppar. Lägg på ett lock och låt puttra några minuter tills pastan är klar. (Gör t.ex. sallad undertiden!)
5. Häll pastan i ett durkslag och vänd sedan ned pastan i stekpannan och strö över finhackad persilja. Servera med riven vällagrad ost, gärna parmesan men annan lagrad ost smakar minst lika bra.

Kommentarer
Postat av: Sophie

Du och din pappa gör mycket ihop :)

Det önskar jag att jag gjorde med min med :(

2009-07-31 @ 20:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0