Svampsås med soltorkade tomater

En enkel, gräddig och mild pastasås med soltorkade tomater, lite kryddor och champinjoner. Champinjoner på burk funkar utmärkt att använda i nästan alla sorters maträtter, du behöver inte alls springa till affären och köpa svindyra färska champinjoner för att få till en riktigt god svamprätt. Trixet med svamp på burk är att först fräsa den ordentligt i olja och smör så att svampen får lite färg, då kommer smakerna ut ur svampen och den blir av med "burkkonsistensen".

1 tetra (2,5 dl) ekologisk mellangrädde
2,5 dl ekologisk mjölk
1 stor burk skivade champinjoner
1 stor gul lök
½ tsk smulad oregano
½ tsk smulad basilika
salt och peppar
ca 6 soltorkade tomater
2 msk sherry/madeira eller annat gott

1. Sätt på pastan!
2. Finhacka löken. Fräs lök och svamp i en stor traktörpanna.
3. Häll på grädde och mjölk, rör ned kryddorna. Låt puttra tills pastan börjar bli klar.
4. Skiva de soltorkade tomaterna ganska grovt, rör ned dem och sherryn/madeiran eller annat gott vin/sprit. Låt puttra samman. Servera till nykokt pasta och grönsaker, även gärna bönor för gott och nyttigt protein!

Kommentarer
Postat av: Emmas Kök

Jag fortsätter mitt projekt med att äta upp allt jag handlat hem och jag tror minsann att jag både har soltorkade tomater och champinjoner kvar. Får bli helgens middag helt enkelt :)

2009-12-11 @ 09:38:24
URL: http://emmaskök.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0