Gryta med fänkål, tomat & bönor

När vi var i Stockholm sist hälsade vi självklart på kära släkten. Min faster bjöd på en riktigt god fänkålsgratäng, så jag har känt mig sugen på att prova ett recept med fänlkål i. Fänkål smakar, för er som inte visste, lite lakrits och luktar relativt starkt. Så jag tvivlade lite på att resultatet skulle bli gott, eftersom jag var rädd att fänkålssmaken skulle ta över. Men icke. Det både doftade och smakade ljuvligt. När man tillagar fänkålen blir den mjuk och söt, med en alldeles lagomt mild aromatisk smak. Prova!

Detta recept kommer från min systers mycket användbara "Den stora vegetariska kokboken". I originalreceptet skall det dock vara råa tomater, men det är så mycket enklare, och faktiskt godare, med skållade tomater på burk! Glöm inte att blötlägga bönorna kvällen innan bara, för annars får ni vänta 16 timmar på maten, och det är lite väl lång koktid.


4-6 portioner
1 dl ekologiska torkade sojabönor + vatten
6 dl vatten
1 burk hela tomater
1 purjolök
2 fänkålar
3 msk ekologisk olivolja
2 lagerblad
2 tsk torkad timjan
salt och svartpeppar
500 g potatis (ca 9 st)
½ ekologisk grönsaksbuljong + 2 ½ dl vatten
2 ½ dl vitt vin
ev. pesto till servering
jag serverade även med massor av god stekt lök

1. Blötlägg bönorna över natten, häll bort vattnet. Koka dem sedan i 2 timmar tillsammans med 6 dl vatten.
2. Sätt ugnen på 175 grader. Häll burktomaternatomaterna i en ugnssäker form, skiva dem sedan grovt.
3. Skiva purjolöken, pressa ned vitlöken.
4. Tvätta och hacka fänkålen (skär bort de gröna småbladen), blanda allt detta i den ugnssäkra formen tillsammans med olivolja, timjan, lagerblad, salt och peppar. (Detta bör helst göras i förväg så att smakerna hinner utvecklas.)
5. Täck över med lock/aluminiumfolie och baka i 30 minuter.
6. Skala och hacka potatisen grovt, lös upp buljongen i hett vatten. Blanda ned detta plus vinet i formen, baka i ytterligare ca 45 minuter eller tills potatisen är klar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0