Pasta putanesca

Idag provade jag ett recept ur min systers kokbok "Under valnötsträdet". Kokboken är urläcker med många härliga bilder och uppslag, dessutom är den uppbygd lite annorlunda då kapitlen heter t.ex. "Avokado", "Vanilj", "Nötter", vilket gör boken lite mer spännande och rolig att bläddra i! Det blev en god pastasås som jag dock ändrade lite då jag tillade stekta champinjoner och uteslöt salvia då jag inte odlat någon. Gott, italienskt och enkelt! Det enda jag saknade var fullkornspasta, men eftersom systers mage inte gillar fullkorn får vi ta hänsyn till den.

4 portioner
300 g pasta, helst fullkorn
1 medelstor hackad gul lök
olivolja + sardellolja
ca 8 strimlade sardeller, (1 liten konserv)
2 pressade vitlöksklyftor
200 g skivade färska champinjoner
hackad chili efter smak, jag tog chilipulver
6 medelstora tomater i kuber (eller 1 tetra krossade tomater)
svartpeppar och ev. salt
1 tsk socker
100 g urkärnade grovhackade oliver
1 rejäl bunt bladpersilja
15 strimlade salviablad (kan uteslutas)
(riven parmesanost)

1. Sätt på pastavatten i en stor kastrull. Förbered allt hackande. Häll i pastan i kastrullen.
2. Undertiden pastan kokar, fräs lök i lite olivolja. Lägg efter 2-3 minuter i sardeller, vitlök och chili, samt skivade champinjoner och gärna lite av oljan från sardellerna.
3. Lägg i tomaterna, socker och svartpeppar samt oliverna. Låt puttra utan lock ca 5 min. (min sås fick puttra lite längre i väntan på pastan, då med locket på!)
4. Vänd mot slutet ned hackad persilja och salvia. Blanda ev. ned pastan i såsen och servera direkt med svartpeppar på bordet och en bit parmesan att riva över.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Både låter och ser alldeles ljuvligt ut.

2009-08-11 @ 10:29:10
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0