Matprat i SvD

Igår läste jag en lång artikel om hur vårt sociala samhälle reagerar och agerar mer och mer märkligt kring mat och ätandet. Vissa vräker i sig mängder med onyttigheter, vissa går på diet efter diet, äter ingenting eller räknar kalorier, points och kolhydrater som tokar. Och varför kan vi inte äta något onyttigt utan att få ångest och känna att vi gjort "fel"?

Relationen kring mat har förändrats, det handlar inte längre om att bara sitta tillsammans njuta och umgås vid middagsbordet, utan förpacknigar och kalorier skall granskas och alla i familjen kan helt plötsligt inte äta av samma mat. Vissa går på atkins, vissa är allergiska, några vill vara vegetarianer medans vissa bara petar i maten. Den stora frågan, VARFÖR? Och hur ska vi göra för att få en sund inställning till mat i vårat verkligen ätstörda samhälle? Jag läste hela artikeln och tyckte den var oerhört bra och välskriven.

Jag tycker att ni alla borde ta er en liten titt på artikeln, den är lång men värd att läsa!

Kommentarer
Postat av: saras

nej nej! det e bara att jag inte e så försjust i ärtor..

2009-08-04 @ 10:26:34
URL: http://sarasaolt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0