Ljuvliga krabba

Som jag längtat och suktat efter krabba i månader. Har sett krabbor i affärer sedan några veckor tillbaka och idag klarade jag det inte längre. Fy bubblan vad gott det är! Krabba och nybakad baguette är min favoriträtt av alla. Krabba slår både kåldolmar och helstekt röding, det är helt enkelt det godaste jag vet. Tillsammans med ett glas äppelcider är kvällen fulländad, fast även vatten gjorde mig glad i dag. Tycker ni om krabba?

Från början tyckte jag inte alls om krabba, men eftersom jag i stort sett växt upp med detta skaldjur har jag lärt mig att uppskatta det mer och med. Mina smaklökar har ändrats, förr var det krabbköttet jag föredrog, nu är det "gegget i skalet" det godaste i krabban enligt mig. "Gegget i skalet" - det röda och det gråa i den stora skaldelen. Jag vet inte vad det kallas, men det spelar egentligen ingen roll. Jag kan dock förstå de som inte tycker om krabba, då den har en väldigt speciell (men ack så god) smak. Nu ska jag njuta av kvällen, äta upp min äppeltarte och sedan sova, det har varit en utmattande första skolvecka, men samtidigt en bra vecka!

Krabba kostar ca 100 kr/kg, men låt dig inte avskräckas, för krabban är värd sitt pris. När du handlar krabban skall du leta efter tunga krabbor. Det kan vara stora i storleken men inte väga mycket - då är de inget att ha. Men är de riktigt tunga är det mycket mat i dem, och då bör de få följa med i kundvagnen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0