Billigare matkasse i höst

Jag ligger i sängen och klurar lite. Vårt matkonto rusar iväg trots att jag planerar alla rätter. Vi är tre personer i familjen just nu, och i höst kommer det bli ont om tid till matlagning och matbudgeten måste bli mindre. Roligt tycker jag, för då får jag, matnörd, något att bita i.

Den framtida budgeten kommer ligga på max 1500:- i månaden, dvs 18 000 om året. Det är mycket pengar, som ni ser så kostar det att äta. Men, billig mat ska inte behöva vara mindre god! Detta vill jag bevisa i höst. Eftersom vi helst köper de ekologiska varorna vill jag även försöka bevisa att det går att ha en resonlig matbudget och trots det äta ekologisk mat. Jag hoppas att detta kommer gå ihop, och med god planering och ett -två handlingstillfällen i veckan tror jag på min instinkt. Här kommer lite tips:

  • Handla 1 gång i veckan t.ex. söndag
  • Planera alla maträtter som skall ätas under veckan för att förhindra små inköp som slutar med stora summor
  • Köp mat efter säsong - det blir billigare, miljövänligare & godare
  • Gör upp en budget som passar plånboken
  • Tag vara på rester! Återanvänd ris, pasta och kött till nya maträtter och frys in överbliven mat
  • Om du kan, köp in en stor mängd kött direkt från slaktare/närliggande gård, miljövänligare och billigare!
Här är även några tips på billiga och användbara råvaror:

Champinjoner på burk - passar i allt för att dryga ut
Torkade bönor, äter och linser - soppor, grytor, biffar

Makrill, tonfisk på burk - röror, grytor, till pasta, på smörgås

Pasta - till enkla såser, gratänger

Sallad och gurka - matiga sallader, pålägg

Potatis, rotfrukter och kål - gratänger, soppor, grytor, mosade 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0