Tårta med citronkräm och chokladmousse




Hej alla fina! Här kommer någa bilder på den andra studenttårtan jag gjorde. Den glada studenten hette Malin, som ni kanske förstår. Jag var väldigt orolig för denna tårta, då chokladmoussen inte riktigt blev som jag ville. Den skall smaksättas med rom, men någon sådan har jag inte hemma, så jag tog arraksessens, och ja, smaken blev lite märklig. Eftersom det även var apelsinsaft och apelsinskal, plus arraksessens så blev kombinationen inte så jättelyckad, det blev lite för syrligt och ja, konstigt på något vis. Men, jag smälte ner lite choklad, hackade lite choklad, och pudrade i lite kakao - och krämen var räddad, nästan i alla fall. 
    Men, kanske var det bara mina smaklökar som inte ville samarbeta, för de som åt av tårtan var mycket nöjda och tyckte den var riktigt god. Men tvivla inte på denna chokladmousse för det! Det är Leila Lindholms recept, och moussen är fantastiskt god - bara man följer receptet och inte gör som lilla Frida gjorde :o)

Jag får ofta kommentarer om mina tårtor, dels att de är goda, men framförallt att de inte är mäktiga och torra som många tårtor kan vara. Och det är jag glad för, det är ett mycket fint omdöme. För en tårta ska vara luftig och fräsch, annars blir det bara mäktigt och tråkigt att äta av den.



Bästa tårtbottnarna
Citronkräm:
2 citroner skal + saft
3 dl vatten
1 ½ dl maizena
2 dl socker
2 äggulor - spara vitorna till marängen!
1 klick smör
Chokladmousse:
100 g mörk choklad
1 ekologisk äggula
1 msk muscavado/farin -socker
1 ½ dl vispgrädde
saft från 1 apelsin
rivet skal från 1 apelsin
1 msk mörk rom
½ msk varmt kaffe
Marängkräm att täcka tårtan med

1. Baka tårtbottnarna. Riv skalet från citronerna.
2. Blanda socker, citronsaft vatten och maizena. Koka sedan upp det tills krämen tjocknar under omrörning.
3. Tag av från värmen, vispa i äggulorna, låt koka upp igen, rör hela tiden. Låt svalna.
4. Hacka chokladgen och smält den (i mikro eller över vattenbad).
5. Vispa äggula och socker krämigt, rör ner varmt kaffe och rom. Tvätta apelsinen, riv skalet och pressa ur saften. Tillsätt saft och skal.
6. Blanda ner den smälta chokladen, vispa grädden lättvispad och vänd ner den lite i taget. Låt stå i kylen för att tjockna, ca 20 min.
7. Vispa marängkrämen.
8. Åter till citronkrämen: Rör ner en klick smör och det rivna skalet.
9. Dela på tårtbottnen i tre delar, fördela citronkräm på den enda bottnen, chokladkräm på den andra och täck med marängkrämen. Dekoren är gjord i kristyr, dvs. vatten, florsocker och karamellfärg.


Kommentarer
Postat av: Mikaela

du är så duktig frida :D Du får lära mig

2010-06-15 @ 08:35:40
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Mia

Jesus, du är ju grym på att baka! :O



svar: Ja, det gör ju det :/



Gud, har skit svårt för att klippa mig. Det känns så kort varje gång. Och du borde verkligen inte klippa av dig håret, även fast man kan tröttna på det ibland. Saknar mitt hår varje dag typ..haha. Men visst ska man underhålla det och toppa lite då och då :)



Kram

2010-06-15 @ 20:21:40
URL: http://metrobloggen.se/sweetpee
Postat av: Mia

Ja, visst är kvarg bäst! :)

Det ser väldigt proffisgt ut, jag menar din tårta..shit alltså! Du är verkligen duktig.



Tack så mycket, ska verkligen försöka ta hand om håret nu och äta bra.

kram

2010-06-16 @ 16:33:55
URL: http://metrobloggen.se/sweetpee
Postat av: lena

GUD vilken vacker tårta! Borde gå på audition för top model 2011!

2010-06-16 @ 20:08:25
Postat av: Björn

Åh tack Frida, hoppas du kryar på dig. Ja gud jag måste verkligen se filmen Chloe, men vart fick du tag på den? :) Kram Kram

2010-06-16 @ 21:23:05
URL: http://thebjorn.devote.se
Postat av: Lotta

Haha det kan du vara säker på att du kommer ha! ;D

2010-06-17 @ 12:31:56
URL: http://lenalotta.devote.se
Postat av: Linus

Vilken snygg tårta, ser riktigt gött ut! :D

2010-06-20 @ 15:39:26
URL: http://fjortizforevah.blogg.se/
Postat av: Visan

Jäklarns va god den ser ut och låter supergott med citron och choklad!

Ha en superfin dag idag!

2010-06-23 @ 10:29:57
URL: http://visansgoda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0