Bästa tårtbottnarna

Jag har alltid haft svårt för tårtbottnar. Antingen exploderar de i ugnen, eller så blir de för tunna för att kunna dela i 3 delar. Men, till examenstårtan provade jag ett nytt recept, och det funkade. Det är det bästa recept på tårtbottnar jag någonsin provar, och det är detta recept jag kommer fortsätta använda till 3-delade tårtor!

  • 4 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 dl potatismjöl
  • 1 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant.
2. Vispa ägg och socker mycket pösigt, ca 5 min med elvisp.
3. Blanda de torra ingredienserna och vänd ned dem i smeten.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Öppna ej ugnsluckan under de första 20 min, då kan kakan falla ihop, det vill vi inte. Låt kakan svalna helt innan den delas i 3 bottnar med en ganska smal, tandad brödkniv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0