Barbietårta

Nu ska jag äntligen få visa er alla vilken fin tårta mitt förhoppningsvis överlyckliga kusinbarn fick i helgen till hennes 3-årskalas. Jag och kusinen Michaela slet i timmar med att baka kakor och tårtor, vi fick både skratta och snudd på gråta - men tillslut blev det klart, och om jag får säga det själv, så blev tårtan fantastisk. Vore jag 3 år och fick se denna på mitt kalas skulle jag vara nöjd och glad - vilket lilla sötnosen även blev!


Nu tänker jag inte dra till med något "Åh, detta är såå lätt att göra, vem som helst kan fixa denna tårta utan att slita hela kvällen". För det är både svårt och tidskrävande att pilla ihop en sånhär tårta, men, alla kan. Om du bara tar dig tid, har lite extra tålamod i fingrarna och planerar i förväg så kommer du lyckas!
    Jag tänker inte berätta i detalj hur vi gjorde, för det mesta kan man klura ut själv genom att bara titta på bilden. Men, det är dock lite svårare att veta hur vi byggde upp tårtan inifrån, när barbien ska stoppas i och hur man får till den rätta klänningformen. Är ni sugna på att svänga ihop en sånhär tårta till ett kalas, både till stor eller liten födelsedagsfirare, så kommer här lite guidning och tips.

Du behöver till innehållet i tårtan:
1 sats gräddade tårtbottnar
½ sats gräddade tårtbottnar gräddad i liten sockerkaksform
olika fyllningar som du gillar t.ex.
mosad banan med grädde
vaniljkräm
hallonsylt
choklad/hallonmousse
ca 5 dl grädde med hög fetthalt, vispad
Till dekoration:
ca 400 g rosa marsipan, okavlad
ca 200 g vit marsipan, okavlad
rosa och vita sockerpärlor
1 "naken" barbie - den går att använda igen efter!
Verktyg:
kavel
kniv
slickepott, slev & spatel (pannkaksvändare)
ett stort fat till tårtan
lite smör till hanteringen av rosen

1. När de gräddade tårtbottnarna svalnat helt i sina formar, dela dem båda i tre lager.
2. Bred valfri fyllning mellan alla lager och stapla hela tårtan med bottnen från sockerkaksformen överst, så tårtan blir som ett toppigt berg med ett hål i.
3. Gör som en "underklänning" i rosa marsipan till barbie, som går ca ned till höfterna, detta är alltså ovandelen på barbies klänning. Stick ned barbie i hålet. Täck hela tårtan med grädde runt om, så att tårtan inte lyser igenom marsipanen.
4. Skär bort lite runt om hela tårtan nästan längst ned, så att tårtan inte är konformad, utan istället ser ut som en kjolen till en klänning. Stoppa ned lite av den bortskurna tårtan i hålet där barbie står, så att hon står stadigt.
5. Kavla ut vit marsipan, mät ut ungefär hur stor volangbit du vill ha. Skär remsor som är ca en tredjedel så långa som du vill ha dem, vecka dem och trava ovanpå varandra så att du får framsidan på kjolens volanger. Sätt dit volangen.
6. Mät ut hur mycket rosa marsipan du måste ha till resterande kjol, kavla, skär och lägg försiktigt på den runtom. Det är viktigt att du tar mer marsipan än du behöver så att det verkligen räcker till hela kjolen, runt om och ända ned till fötterna. Skär bort överflödig marsipan.
7. Gör ett band i rosa marsipan som du sedan lägger runt barbies midja, så att kjol och överdel på barbies klänning binds samman. Dekorera med sockerpärlor och gör en fin ros att sätta på framsidan av kjolen.



Det fanns mera gottis på kalaset också. Nämligen vaniljkakor, gräddtårta med tingeling på, rosa drömmar, vaniljbullar (kanelbullar med vanilj istället för kanel) och en variant med mandelmassa i, snittachokladsnittar, chokladbollar med rosa pärlsocker och små mördegskakor som jag tyvärr gömt namnet på (pinsamt). Recept på allt kommer upp på bloggen de närmaste dagarna, vi får ta lite i taget!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

jag tycker du skall smaka alla haha :D nää men hmm, testa någon som inte finns på burk :D

2010-04-27 @ 15:06:34
Postat av: Julia

Vad duktigt :D ser riktigt pilligt ut att göra tårtan :)

2010-04-27 @ 16:24:40
URL: http://juliacaroline.blogg.se/
Postat av: emma

assöt (:

2010-04-27 @ 17:00:50
URL: http://emkupari.blogg.se/
Postat av: Ida -www.lippstick.se

Vilken underbar barbietrårta!

/ Kram Ida

2010-04-27 @ 17:15:21
URL: http://www.lippstick.se
Postat av: Julia

Sv: Ja det är riktigt härligt med träning! tror säkert du orkar spinning, man gör ju det i sin egen takt :) men sen är det ju viktigt, som du säger, att träningen ska vara kul!

hehe, får se om jag gör någon barbietårta någongång, ska nog testa att göra en lite lättare till att börja med i så fall ;)

2010-04-27 @ 21:28:19
URL: http://juliacaroline.blogg.se/
Postat av: Lotta

Tårtan blev jättefin! Good job ;)

2010-04-28 @ 11:04:41
URL: http://lenalotta.devote.se
Postat av: Anonym

Du har en trevlig matblogg men.....hur tänker du här? Barbie när man är tre år..... är det det kvinnoideal både yttre och inre du tycker att man ska börja ge flickor från de är tre år!!!??? en anorektiskt bimbo! Och hur tänker man som förälder! Stackars barn säger jag att få sådant genusperspektiv förmedlat från treårs ålder... säger något om föräldraskapet.....

2010-04-28 @ 11:11:54
Postat av: Frida

Anonym: Jag tycker det är ofärskämt av dig att bara hoppa på mig sådär, förstår inte hur du som person kan göra så! Nästan alla flickor leker med barbie, även jag gjorde det och kanske även du om du varit liten tjej. Det är en leksak. En leksak! Hon ville ha en barbietårta - så då fixade vi det, vill man inte se sitt barn glatt på sin födelsedag? Jag tycker inte heller barbie har rätt kroppsform för att förmedla ideal till oss kvinnor, men jag tror knappast att lilltjejen på 3 år tänker på det. Hon leker med dem, klär av och på - som alla andra barn, oavsett pojke eller flicka. Jag kan inte ändra eller påvärka Barbies mått, men jag tycker inte att man ska förbjuda barnen att leka med Barbie bara för att hon är smal. Det är en rolig leksak för en liten tjej och då tycker jag att hon skall få leka med den, och glädjas över en tårta. Hoppas jag slipper sådana kommentarer i fortsättningen.

2010-04-28 @ 13:03:41
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad vi som vuxna förmedlar till barnen från det att det föds har en enorm betydelse för hur genus konstrueras i samhället och den kvinnosyn som det genererar. Detta tyder all forskning kring genus och konstruerande av kön på. Jag trampade tydligen på en öm tå... du får ha vilka värderingar du vill men läs på lite bättre skulle jag bara rekomendera dig.

2010-04-28 @ 13:51:09
Postat av: öhhhh

herregud människa. Hennes kusin vill ha en dock tårta då kan hon väl få det? Det är en rolig idé för tårta! Om det inte hade varit krångligare att stoppa ner en stor tyg docka så skulle hon nog kunnat fixat det likagärna, men nu råkar barbie vara gjord av plast och lite smidigare. Vad har du för sorts liv egentligen om du känner ett sådant behov att hoppa på folk sådär?

2010-04-28 @ 14:19:17
Postat av: Frida

Anonym: Jag driver en receptblogg och har inte för avseende att bli kritiserad eller diskutera mitt privatliv och min familj. Vad du har för åsikter kring uppväxt kan du hålla för dig själv. Jag älskar min släkt och denna tårta är tillängnad mitt kusinbarn som älskar barbie. Det gjorde även jag när jag var liten. Hoppas du visar lite mer respekt mot människor i fortsättningen.

2010-04-28 @ 14:30:27
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: ***

Hejja Frida!

Stå på dig och kom ihåg att du gjorde ett sjukt bra jobb- jag har aldrig sett en sådan snygg tårta!

// Ulrika

2010-04-28 @ 19:47:07
Postat av: Frida

Ulrika: Tack :o)

2010-04-28 @ 20:01:40
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Michaela

Till dig som hoppar på mitt föräldrarskap. Jag är en väldigt bra mamma. Om mitt barn vill leka med barbie så får hon det. Vill hon leka med bilar får hon det. Ska jag gör mitt barn ledsen på hennes 3 årsdag bara för att barbie är smal och har felkroppsform? Hade jag gjort det hade jag varit en dålig mamma. Jag lekte med barbie när jag va lite och det är inget fel på mig och det gjorde/gör dom flesta. Det är och kommer inte bli fel på dom heller!! En sund förälder kan förklara för sina barn att det inte är normalt att man ser ut så.Barn är barn och ska få leka med det dom blir lyckliga av. Skulle vilja se dig säga nej till din 3 åring på hennes födelsedag för en sådan löjlig sak.

2010-04-30 @ 12:43:27
Postat av: Frida

Michaela: Du är en underbar mamma <3 Helt fantastiskt att du är så stark och orkar plugga samtidigt också :) Skit i hennes dumma kommentarer!

2010-05-01 @ 15:45:24
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Marianne

Hej Frida! Du har en jättefin blogg med underbara recept, fantastiska bilder och kloka tankar!

Tårta är fest och födelsedagskalas ska naturligtvis få vara både roliga och speciella! Att få en önskad tårta är såklart jättekul för en liten tjej. Vad fint av dig att göra henne glad!

Jag tror att de flesta av oss föräldrar förstår att de värderingar vi ger våra barn inte sitter fast i en födelsedagstårta utan grundar sig på ett sunt förhållningssätt och närvaro i föräldraskapet! Vi kan ge våra barn bra förebilder på många sätt. Du verkar väldigt medveten och klok och är säkert en väldigt bra förebild för din lilla kusin!

Stor kram och lycka till i tårtbakandet!

Marianne (förskollärare)

2010-05-05 @ 16:20:29
Postat av: Ing-Marie

Jädrans vilken snygg Barbi tårta.

2010-10-22 @ 23:18:56
URL: http://pysselsida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0