Krämig köttfärssås & Ris

Köttfärs kvar från middagen innan? Den första tanken som brukar slå en är nog köttfärssås, så var det i alla fall för mig. Men jag är trött på köttfärssås! Därför gjorde jag en liten annan variant, utan krossade tomater. Den var mycket krämig, mild och god. En sån goding att man skulle kunna äta den med sked framför tvn typ haha! För att variera serverade jag den även med ris, mycket lyckat! Gott till är en klicka creme fraiche och sweet chilisås - mums!

´
4 portioner
köttfärs av nöt
1 stor lök eller 2 medelstora
4 vitlöksklyftor
1 tsk vitlök & örter
1 tsk franska örter
1 liten burk lätt creme fraiche
2 msk sweet chilisås
1 dl köttbuljong, ekologisk!
1 msk tomatpuré
2 tsk balsamvinäger
salt & peppar
(3 dl ris + 5 dl vatten)

1. Hacka löken, presa vitlöken. Mjukstek i olivolja i en gryta några minuter.
2. I med köttfärs och kryddor. Stek tills köttfärsen är genomstekt.
3. Tillsätt creme fraiche, chilisås, tomatpuré, balsamvinäger, salt och peppar. På med lock och låt puttra.
4. Sätt på riset. Ät när riset är klart!

Kommentarer
Postat av: Mickis

Du är på G med maten, och jag har tröttnat helt typ :P

2010-11-15 @ 17:49:31
URL: http://mikkatude.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0